Kotimaa

Vihreät esittää lähijunien palauttamista isoille kaupunkiseuduille – "Päästöt parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteessä"

Puolue aloittaisi säännöllisen lähijunaliikenteen Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille vuoteen 2023 mennessä.
Vihreiden mukaan säännöllinen lähijunaliikenne tulisi aloittaa Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla. LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ

Vihreät esittää kokeilua lähijunaliikenteen ja vanhojen lähijunien eli "lättähattujen" seisakkeiden palauttamisesta takaisin isoille kaupunkiseuduille. Puolue aloittaisi säännöllisen lähijunaliikenteen Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille vuoteen 2023 mennessä.

"Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella ja saatettavissa loppuun vuoteen 2030 mennessä", sanoo vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio tiedotteessa.

Viime vuonna toteutettiin lähijunapilotti Tampereen ja Nokian välillä. Mustakallion mukaan jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Hän uskoo, että kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen.

"Lähijunien päästöt ovat parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteen päästöt. On vaikea keksiä tehokkaampia keinoja toteuttaa liikenteen päästövähennyksiä."

Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla. Autoilun lisäännyttyä monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta vihreiden mukaan valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle.

Lue lisää

Junaliikenne tänään vaikeuksissa koko maassa – tietoliikenneongelmat aiheuttavat myöhästymisiä

VR jakaa valtiolle osinkoa 100 miljoonaa euroa viime vuodelta – luku laski koronavuoden mittaan kolmasosaan ennakoidusta

Riihimäki-Pietari -rata sai kylmäävän lempinimen: 150 vuotta sitten valmistuneen junaradan töissä kuoli yhden vuoden aikana työväestä joka viides

Myrskyn aiheuttamat vauriot haittaavat edelleen junaliikennettä