Kotimaa

Fortum rakentaa akkujen kierrätyslaitoksen Harjavaltaan – valmistuttuaan markkinoiden suurin akkumetallien kierrätyslaitos

Uuden laitoksen myötä Fortum pystyy käsittelemään valtaosan käytöstä poistuvista poistuvien sähköajoneuvojen akuista Euroopassa.
Fortum
Fortumin uusi kierrätyslaitos Harjavallassa tuottaa kestävästi sähköauton akkujen valmistuksessa tarvittavia raaka-aineita kuten litiumia, nikkeliä, kobolttia ja mangaania kierrätetyistä materiaaleista.

Fortum rakentaa Harjavaltaan uuden, viimeisintä teknologiaa hyödyntävän hydrometallurgisen kierrätyslaitoksen. Investointi, arvoltaan noin 24 miljoonaa euroa, kasvattaa merkittävästi Fortumin hydrometallurgista kierrätyskapasiteettia ja mahdollistaa kestävien akkukemikaalien tuotannon. Laitos valmistuu vuonna 2023.

Yhtiön mukaan uudella laitoksella voidaan tehokkaasti kierrättää sähköautojen litiumakuissa käytettyjä arvokkaita metalleja sekä erilaisia akkujen valmistusketjussa syntyviä jätejakeita.

Litiumakut mahdollistavat sähköisen liikkumisen kasvun ja siirtymisen puhtaaseen energiaan. Akkujen kysynnän odotetaan kasvavan yli kymmenkertaisesti vuoteen 2030 mennessä, mikä lisää merkittävästi niiden tuotannossa käytettävien kriittisten metallien tarvetta. Fortumin uusi kierrätyslaitos Harjavallassa vastaa tähän kysyntään ja tuottaa kestävästi sähköauton akkujen valmistuksessa tarvittavia raaka-aineita kuten litiumia, nikkeliä, kobolttia ja mangaania kierrätetyistä materiaaleista.

“Fortum sijoittaa puhtaampaan tulevaisuuteen laajentamalla sähköautoakkujen kierrätystoimintaansa. Harjavallan uusi laitos tulee luomaan alueelle noin 30 työpaikkaa lähivuosina, mutta sen toiminta voi kasvaa Euroopan-laajuiseksi: valmistuttuaan se on markkinoiden suurin akkumetallien kierrätyslaitos”, sanoo Fortumin jäte- ja kierrätysliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa.

”Liikenteen sähköistymisen kiihtyessä autoteollisuuden raaka-ainevajeesta tulee yhä suurempi haaste. Uusi laitoksemme tukee vahvasti jo olemassa olevaa suomalaista ja eurooppalaista akkutuotannon ekosysteemiä, ja auttaa koko teollisuudenalaa tuottamaan akkuja yhä vastuullisemmin Euroopassa”, Saarimaa jatkaa.

Fortum kierrättää litiumakut menetelmällä, joka koostuu sekä mekaanisesta että hydrometallurgisesta prosessista, ja jonka hiilijalanjälki on mahdollisimman matala. Yhtiön tiedotteen mukaan käytöstä poistuneet litiumakut puretaan ja käsitellään ensin mekaanisesti Fortumin tuotantolaitoksella Ikaalisissa, missä akut murskataan ja erotetaan jakeiksi kuten metalleihin, muoveihin ja mustaksi massaksi. Musta massa toimitetaan Fortumin Harjavallan kierrätyslaitokseen, jonka hydrometallurgisessa prosessissa tuotetaan uusia kierrätettyjä raaka-aineita käytettäväksi uusissa akuissa.

Fortumilla on tällä hetkellä Harjavallassa teollisessa mittakaavassa toimiva hydrometallurgisen kierrätyksen pilottilaitos. Uusi laitos kasvattaa Fortumin prosessointi- ja kierrätyskapasiteettia merkittävästi. Uuden laitoksen myötä Fortum pystyy käsittelemään valtaosan käytöstä poistuvista poistuvien sähköajoneuvojen akuista Euroopassa.

EU:n vähähiilisten teknologioiden edistämiseksi perustettu innovaatiorahasto (Innovation Fund) hyväksyi maaliskuussa hydrometallurgisen akkukierrätyslaitoksen yhdeksi neljästä Fortumin jatkoon päässeestä hankkeesta. Arvioitavana on yhteensä 70 hanketta, joille jaetaan rahoitusta ensimmäisessä vaiheessa yhteensä 1 miljardi euroa.

Lue lisää

Merivesi lämpeni niin paljon, että Fortum saattaa laskea Loviisan ydinvoimalan tehoja

Fortum myy venäläisen hiilivoimalan Rosatomille – Russia-divisioona irtautuu siten hiilen käytöstä

Fortumilla vahva alkuvuosi, liikevoitto nousi 1,17 miljardiin – Uniper on vuodessa tuottanut 1,07 miljardin vertailukelpoisen liikevoiton Fortumille

Fortumin tytäryhtiö Uniper aloittaa oikeustoimet Alankomaita vastaan – syynä on hiilenkieltolaki