Kotimaa

Yli kolmasosan julkisen sektorin ajoneuvohankinnoista oltava hybridejä tai täyssähköautoja – uusi laki astui voimaan elokuun alussa

Uuden lain mukaan vuoden 2025 loppuun asti päästöiltään puhtaiksi katsotaan autot, joiden päästöt ovat enintään 50 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Käytännössä tämä tarkoittaa lataushybridejä ja täyssähköautoja.
Jaana Kankaanpää
Vuodesta 2026 eteenpäin ympäristöystävällisiksi ajoneuvoiksi katsotaan täyssähköautot. Kuvituskuva.

Elokuun alussa voimaan tulleen lain mukaan yli kolmasosa uusista julkisen sektorin henkilö- ja pakettiautohankinnoista tulee olla päästöiltään puhtaita, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö tiedotteessaan.

Tasavallan presidentti vahvisti lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista heinäkuun puolivälissä.

Laki velvoittaa kuntia ja valtiota hankkimaan tietyn osuuden vähä- ja nollapäästöisiä ajoneuvoja, kun ne tekevät uusia ajoneuvohankintoja.

Lailla pannaan täytäntöön EU:n puhtaita ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin vaatimukset. Laki koskee esimerkiksi kuntien, valtion tai seurakuntien ostamia ajoneuvoja ja liikennepalveluita kuten koulukuljetuksia, jätteiden keruuta, paikallisliikenteen bussipalveluiden ostoja ja Kelan kuljetuksia. Lisäksi lailla säädellään käyttöoikeussopimuksella tehtyjä hankintoja.

"Julkisista kuljetuksista tulee vähäpäästöisiä jo lähivuosina, kun merkittävä osa valtion ja kuntien hankkimasta liikenteestä kulkee sähköllä tai kaasulla. Lain valmistelussa on huomioitu alueellisia eroja vaikkapa latausinfran saatavuudessa. Lainsäädäntö tukee EU:n tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2050 ja on osa hallituksen fossiilittoman liikenteen ohjelmaa", kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tiedotteessa.

Suomen on direktiivin mukaan varmistettava, että 38,5 prosenttia henkilö- ja pakettiautohankinnoista on ympäristöystävällisiä.

Vuoden 2025 loppuun asti ympäristöystävälliseksi henkilöautoksi ja kevyeksi hyötyajoneuvoksi katsotaan autot, joiden päästöt ovat enintään 50 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Käytännössä tämä tarkoittaa lataushybridejä tai täyssähköautoja. Vuosina 2026–2030 ympäristöystävälliseksi lasketaan täysin hiilidioksidipäästöttömät ajoneuvot eli täyssähköautot.

Laissa on huomioitu alueellinen oikeudenmukaisuus. Kuntien osalta ympäristöystävällisten hankintojen vähimmäisosuuksia on porrastettu kunnittain perustuen etäisyyksiin, alueiden taloudellisiin valmiuksiin ja latauspisteiden saatavuuteen.

Etelässä kunnille on tiukemmat vaatimukset kuin pohjoisessa. Lisäksi 17 isolle kaupungille on tiukemmat vaatimukset. Nämä kaupungit ovat Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Laki korvaa ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa annetun lain.

Laki ei koske kaukoliikenteen linja-autoja, maa- ja metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja tai kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Sääntelyä ei sovelleta esimerkiksi hälytysajoneuvoihin, asevoimien ajoneuvoihin tai rakennustyömaiden ajoneuvoihin. Myös pyörätuolin käyttäjille tarkoitetut M1-luokan ajoneuvot on vapautettu vaatimuksista.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo lain noudattamista. Valvonta perustuu hankintalainsäädännön edellyttämään jälki-ilmoitukseen.

Lue lisää

Lähes puolet auton hankintaa suunnittelevista harkitsee sähkö-, hybridi- tai kaasuauton ostamista

Enyaq nousee Škodan sähköiseksi lippulaivaksi – lue MT:n liikennetoimittajan koeajoarvio uutuudesta

Suoma- laisten onnelli- suuden lähteillä

Ministerit optimistisia, Harakan mukaan päästöt liikenteessä ovat vähentyneet nopeammin kuin ennustettiin