Kotimaa

Ponsse, Kone ja Supercell ovat Suomen maineikkaimmat yritykset – häntäpäätä pitävät Terrafame, Esperi Care ja Caruna

T-median selvityksessä kymmenen huonomaineisimman listalle painuivat myös logistiikkakonserni VR ja Nordea, mutta Nokia kipusi pois.
LEHTIKUVA / KIMMO RAUATMAA
Kärkikolmikon yrityskattaus on pysynyt viisi vuotta lähes samana.

Vieremäläinen metsäkonevalmistaja Ponsse on neljättä vuotta peräkkäin Suomen maineikkain yritys, ilmenee tämän vuoden Luottamus & Maine -tutkimuksesta.

Toiseksi maineikkain yritys on hissiyhtiö Kone ja kolmanneksi peliyhtiö Supercell.

T-Median selvitys Suomessa toimivien yritysten maineesta suuren yleisön keskuudessa toteutettiin yhdeksättä kertaa.

Kärkikolmikon yrityskattaus on pysynyt viisi vuotta lähes samana. Viime vuonna poikkeuksen teki Fazer, joka nousi Koneen ohi kolmanneksi maineikkaimmaksi yritykseksi.

Kymmenen maineikkaimman yrityksen joukkoon palasi tänä vuonna kuluttajatarvikeyhtiö Fiskars.

"Fiskarsin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström on saanut toimillaan erinomaista mediajulkisuutta. Hän on sanoittanut hienosti Fiskars-konsernin kehittymistarinaa", arvioi T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka tiedotteessa.

Kolme huonomaineisinta yritystä pysyivät samana. Viime vuonna toiseksi huonoimman maineen kaivosyhtiö Terrafame tippui selvityksen jumbosijalle. Viime vuoden huonomaineisin yritys oli hoivayritys Esperi Care, joka paransi tänä vuonna merkittävästi arvosanaansa jääden silti listalla toiseksi huonomaineisimmaksi.

Kolmanneksi huonomaineisin yritys oli jälleen sähkönsiirtoyhtiö Caruna.

Merkittävän arvosanan parannuksen teki myös hoivayhtiö Attendo, joka oli tänä vuonna viidenneksi heikkomaineisin yritys.

Kymmenen huonomaineisimman listalle tipahti uutena yrityksenä logistiikkakonserni VR. Nordea palasi kymmenen heikoimman joukkoon vuoden tauon jälkeen.

Mainenousun pois kymmenen heikoimmassa maineessa olevien listalta teki teknologiayritys Nokia.

Tutkimus ja analytiikkayritys T-Median Luottamus & Maine -tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2021. Tutkimukseen osallistui noin 9 000 suomalaista. Tutkimuksen otos on painotettu sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Yrityksiä arvioitiin arvosanalla yhdestä viiteen kahdeksalla eri osa-alueella, joiden keskiarvosta laskettiin lopullinen mainepistemäärä.

Lue lisää

Uusi suomalainen sammutuskemikaali joutui kovaan testiin Kalajoen maastopalossa

Ponsse saavutti jälleen uuden tuhatluvun: metsäkoneita tehty jo 17 000 – juhlakone luovutettiin posiolaiselle Kuusmoto Oy:lle

Ponssen liiketulos yli kaksinkertaistui – "Osien ja komponenttien kustannusten nousuun liittyvä paine jatkuu voimakkaana"

Video: Näin Möröksi nimetty metsäkone tykittää vettä Kalajoen paloalueelle – "Erittäin tehokas"