Kotimaa

"Vähäliikenteisen tieverkon huono kunto vaarantaa huoltovarmuutta", muistuttaa Suomen Tieyhdistys

Suomen Tieyhdistys vetosi tänään eduskuntaan vähäliikenteisen tieverkon kunnon puolesta.
Antti Raatikainen
Suomen pinta-alasta 70 prosenttia on saavutettavissa ainoastaan teitä pitkin ja pääosa tästä Suomesta on pääteiden ulkopuolella, Suomen Tieyhdistys muistuttaa.

Vähäliikenteinen tieverkko yhdistää yli 360 000 kilometrin yksityistieverkon valtakunnan pääteihin, rautateihin, satamiin ja lentoasemiin. Yhden verkon osan huono kunto rapauttaa koko liikennejärjestelmämme toiminnan, totesi Suomen Tieyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Juha Ojala.

"Vähäliikenteiset tiet muodostavat lähiverkoston, jonka laajuus ja kunto vaikuttavat sekä kaupunkien että maaseudun elinvoimaan", yhdistys toteaa.

Yhdistys luovutti vetoomuksen vähäliikenteisten teiden puolesta eduskunnalle Turussa tänään. Vetoomuksen otti vastaan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.).

Tieyhdistyksen vetoomuksessa muistutetaan, että vähäliikenteisen tieverkon arvo ja merkitys ei synny liikennemäärästä, vaan se mahdollistaa monia elintärkeitä yhteiskunnan toimintoja ja kuljetuksia. Näiden teiden varressa myös asutaan ja yritetään.

Tämän tieverkon huono kunto vaarantaa yhdistyksen mukaan maan huoltovarmuutta.

"Sähköverkon toiminta, uusiutuvan energian tuotanto, pelastustoiminta sekä puolustusvoimat käyttävät koko ajan myös vähäliikenteistä tieverkkoa. Myös kotimainen ruokatuotanto on täysin tämän verkonosa takana, samoin Suomen metsien mahdollistamat vientieurot ja hiilinielut", vetoomuksessa muistutetaan.

Pienet tiet mahdollistavat myös kotimaan matkailua, retkeilyä ja mökkeilyä, joiden merkitys on korona-aikana kasvanut entisestään.

"Suomen pinta-alasta 70 prosenttia on saavutettavissa ainoastaan teitä pitkin ja pääosa tästä Suomesta on pääteiden ulkopuolella", vetoomuksessa todetaan.

 

Suomen Tieyhdistys on vakavasti huolissaan vähäliikenteisten teiden nykykunnosta ja tulevaisuudesta.

"Pitkäjänteinen Liikenne 12 -suunnitelma naulitsee toteutuessaan valtion alemman tieverkon tuhon. Siinä esitetty rahoitustaso riittää juuri ja juuri pääteiden kunnossapitämiseen. Pistemäisillä korjauksilla ja hätäaputöillä ei kokonaista tieverkon osaa saada kuntoon. Kunto heikkenee vuosi vuodelta kiihtyvään tahtiin", yhdistys vetoaa.

Suomen Tieyhdistys esittää, että eduskunta laatii välittömästi tieverkon pelastussuunnitelman, jossa seuraavan kahdeksan vuoden aikana vähäliikenteiselle perustieverkolle kohdistetaan Liikenne 12 –suunnitelman ulkopuolelta vuosittain 150 miljoonaa euroa. Tämä on alle 10 senttiä päivässä jokaista suomalaista kohden.

"Kunnossa oleva tieverkko on ilmastoteko, edullinen pitää kunnossa ja investointi tulevaisuuteen", vetoomus päättyy.

Lue lisää

Metsänomistajat vaativat alemman tieverkon korjausvelan lyhentämistä 100 miljoonalla eurolla

Hirvieläinkannan säätelyjärjestelmä on uusittava

Lukijalta: "Hirvieläinkantaa on leikattava nopeasti ja paljon – myös laki vaatii pikaisia muutoksia"

Hirvieläinkantaa leikattava – vaatii lakimuutoksia