Kotimaa

Hesburgerin paistoöljystä aletaan tehdä dieseliä

Neste ja ravintolaketju Hesburger aloittavat mittavan kiertotalousyhteistyön.
Juho Leskinen
Kuvituskuva.

Neste ja kotimainen Hesburger-ravintolaketju aloittavat merkittävän kiertotalousyhteistyön.

Jatkossa yli 300 Hesburger-ravintolasta Suomessa ja Baltiassa kerättävä käytetty paistoöljy kierrätetään uusiutuvaksi dieseliksi.

Yhteistyön myötä Hesburger siirtyy käyttämään Nesteen uusiutuvaa diesel-polttoainetta valtaosassa kuljetuksiaan Suomessa ja vähentää näissä elintarvikekuljetuksissa kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

“Pienennämme päästöjämme panostamalla esimerkiksi kasviproteiinituotteisiin ja energiatehokkuuteen sekä suunnittelemalla kuljetukset järkevästi. Myös kierrätys ja kiertotalous ovat olleet pitkään tärkeitä painopisteitä toimintamme kehittämisessä, ja kiertotalousyhteistyö kumppanimme Nesteen kanssa on oiva jatkumo sille", Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos toteaa.

"Suomen, Viron, Latvian sekä Liettuan ravintoloistamme kertyy vuositasolla jopa 420 tonnia käytettyä paistoöljyä, joka kerätään ja kuljetetaan mahdollisimman ilmastoystävällisesti. Neste valmistaa käytetystä paistoöljystä ja muista uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista uusiutuvaa dieseliä, jota käytetään myös Hesburgerin kuorma-autoissa. Öljyn kerääminen tehdään paluukuorman mukana, joten se ei aiheuta lisää ajokilometrejä”, Santos jatkaa.

Nesteen uusiutuvan dieselin käyttöön siirtyvät Hesburgerin raaka-aineita kuljettavat ajoneuvot ajavat yhteensä vuosittain noin 680 000 kilometriä.

Korvaamalla fossiilisen dieselin Nesteen uusiutuvalla dieselillä vuotuinen kasvihuonekaasupäästövähennysten määrä vastaa jopa 350 henkilöauton poistamista Suomen tieliikenteestä vuodeksi.

Lue lisää

Ravinteiden tasaisempi jako torjuisi nälkää ja luontokatoa – tutkijat visioivat kannustimeksi planeettavaluuttaa

Yle uutiset: Bensiinin ja dieselin hinta pysytellyt kalliina jo tavallista pitempään

Porvoon jalostamolle merkittävää tukea EU:n innovaatiorahastosta

Koneviesti: Savu paljastaa, mitä dieselmoottorissa tapahtuu – savun väristä voi paikallistaa vian lähteen