Kotimaa

Pohjois-Savon kunnissa ollaan huolissaan taksiuudistuksesta: "Hämmästyttävää, miten toimitusvarmuus on hoidettu näin huonosti"

Kotimaa 15.08.2018

Taksiuudistuksella horjutetaan kuntapomojen mielestä erityisesti maaseutukuntien asukkaiden perusturvallisuutta.


Pentti Vänskä
Kuntapomot huomauttavat kannanotossaan, että Kela-takseja on liian vähän, joten ne ajavat hämmästyttävän pitkiä matkoja maakunnan laidalta toiselle.

Kuudessa Pohjois-Savon kunnassa ollaan huolissaan Kela-takseja koskevasta uudistuksesta. Kuntien johtajien allekirjoittamassa kannanotossa todetaan, että maaseutukunnissa on tänä kesänä ollut jopa kauhunsekaisia tuntemuksia siksi, että Kela-taksien toimitusvarmuus on horjunut pahasti.

Keiteleen, Pielaveden, Rautalammin, Suonenjoen, Tervon sekä Vesannon kuntien johdon mukaan kunnat ovat saaneet asukkailta runsaasti yhteydenottoja Kela-kyytejä koskien. Yhteydenotot ovat koskeneet esimerkiksi sitä, että jonotusajat tilausnumeroon ovat hirveän pitkiä, tilattu kyyti ei tule tai että taksi ei saata asiakasta.

Kuntapomot huomauttavat kannanotossaan, että Kela-takseja on liian vähän, joten ne ajavat hämmästyttävän pitkiä matkoja maakunnan laidalta toiselle. Tämä ei heidän mielestään ole kovinkaan taloudellista ja ekologista palvelun uudistamista. Kuntapomot toteavat, että Kela ja välityskeskus tulevat saamaan reklamaation näistä kuntien tietoon tulleista epäkohdista.

"On hämmästyttävää, että kilpailutuksissa yleisesti vaadittava toimitusvarmuus on hoidettu näin huonosti", kannanotossa kritisoidaan.

Kilpailutuksen voittanut välityskeskus ei kuntajohtajien mielestä saanut tarvittavaa määrää autoilijoita mukaan pääasiassa epäreiluksi ja kannattamattomaksi koetun sopimuksen vuoksi.

"Ongelma ei ole vain hinta, vaan myös päivystysvelvoite ja vasteaika", kuuden kunnan johtajat toteavat.

He huomauttavat, että Kela-taksi päivystää ympäri vuorokauden, joten muita kyytejä ei juurikaan voi tällöin ottaa vastaan. Kuntapomot pitävät kummallisena myös sitä, että kaikissa muissa tieliikennekuljetuksissa on tarkat piirturit ja sallitut ajoajat, mutta Kela-taksia ajava yrittäjä voi ajaa vaikka kuinka väsyneenä.

"Väistämättä yrittäjän on ajettava itse, koska sopimuksen mukainen korvaus ei mahdollista työvoiman palkkausta. Tämä koettelee asiakkaan turvallisuuden lisäksi myös taksiyrittäjän ihmisoikeuksia", kannanotossa kritisoidaan.

Sen lisäksi, että Kela-takseja koskevalla uudistuksella romutetaan asukkaiden mahdollisuutta saada tasavertaista palvelua ja horjutetaan erityisesti maaseutukuntien asukkaiden perusturvallisuutta, uudistus nakertaa kuntapomojen mielestä myös maaseudun elinvoimaa.

"On kohtalon ivaa, että samaan aikaan tapahtunut laajempi taksiuudistus vapautti taksiautoilijat paikkakunnasta riippumattomaksi. Näin ollen maaseudun takseista kynnelle kykenevät lähtenevät päivystämään ruuhkaisempiin paikkoihin kaupunkeihin, eikä taksikyytiä maalla saata saada edes normaalikorvauksella", kuntajohtajat jyrähtävät.

Kannanotossa muistutetaan myös, että kun peruspalvelurakennetta rapautetaan, vaikuttaa se myös muuhun elinkeinotoimintaan, kuten hoiva- ja matkailuyritysten toimintaedellytyksiin.

Heinäkuun alusta alkaen kaikki Kelan korvaamat taksimatkat on pitänyt tilata Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta. Muulla tavoin tilatuista matkoista ei voi saada korvausta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit