Kotimaa

Pohjois-Suomen maatalouslehden syntyyn tarvittiin ripaus hulluutta

Kotimaa 10.10.2018 Jyväskylä

Suomalainen Maaseutu täyttää 30 vuotta. Lehti sulautui Maaseudun Tulevaisuuteen vuonna 1992.


Petteri Kivimäki
Jotkut Suomalaisen Maaseudun ilmoitusasiakkaat ovat olleet mukana lehden koko kolmikymmenvuotiseen taipaleen ajan, myyntipäällikkö Jussi Korkia-aho kertoo. Lehti painetaan Keskisuomalaisen talossa Jyväskylän Aholaidassa.

JYVÄSKYLÄ

Sieviläislähtöinen Jussi Korkia-aho harkitsi Kannuksen maatalouskoulusta valmistuttuaan viljelijäksi ryhtymistä 1980-luvun alussa. Urapolku johti kuitenkin toisaalle.

"Mulla oli valtava into maatalouteen, mutta kotitilamme oli pieni ja ikäero isään sen verran vähäinen, ettei töitä riittänyt molemmille. Vaimonkin työt olivat Haapavedellä."

Kun Pyhäjokiseutu-lehteen haettiin ilmoitusmyyjää, tarttui Korkia-aho tilaisuuteen.

Siitä alkoi tähän päivään saakka jatkunut työura ilmoitusmyynnissä.

Kiinnostus maatalouteen sai kuitenkin pohtimaan uuden maatalouslehden perustamista.

"1985 Vilho Kinnunen tuli Pyhäjokiseutuun toimittajaksi. Suunnitelma uudesta, pohjoissuomalaisesta maatalousjulkaisusta alkoi hahmottua yhä selvemmin."

Kaksikko esitti Pyhäjokiseudun pääomistajalle uuden lehden omistajuuden jakamista.

"Ajatus tyrmättiin ja kävi niin, että alkusyksystä 1987 otimme molemmat lopputilin. Käveltiin Vilhon kanssa kassan kautta ulos ja kerroin kotona, että nyt perustetaan uusi lehti", Korkia-aho muistelee.

"Aika hullua hommaahan se oli. Olin nuori ja melko kokematon media-alalla. Lapset olivat pieniä ja oli asuntolainaa. Silti palo oli niin suuri, että lehti piti perustaa."

Kaksikko hankki omistusosuudet Haapaveden paikallislehdestä.

"Sitä kautta saatiin kuukausituloja. Ensimmäinen silloisen Pohjoissuomalaisen Maaseudun koenumero tuli ulos jo 1987. Se sai heti hyvän vastaanoton ja ensinumerosta lähtien lehti teki voittoa."

”Me myytiin paikallislehtiyhtiön osakkeet oululaiselle keskustalaiselle Liitto-lehdelle ja saatiin siitä pääomia. Sitten perustettiin oma yhtiö maaseutulehdelle.”

Lehti perustettiin virallisesti 1988. Sen toimintasäteeksi muodostui Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi.

Työnjako oli selkeä. Kinnunen kirjoitti valtaosan jutuista, muutaman avustajan tuella. Korkia-aho hoiti ilmoitusmyynnin.

Lehden artikkelit käsittelivät toimivia maatiloja. Lisäksi oli MTK:n johtohenkilöiden ja maataloussektorin toimijoiden haastatteluja.

"Kinnusen jutut olivat tavattoman laadukkaita ja lehti alkoi pyöriä hyvin. Mietittiin, että voisimmeko kerätä ilmoitusmyyntitulojen lisäksi tilaustuloja, mutta siinä oli esteenä eräs jättiläinen nimeltään Maaseudun Tulevaisuus", Korkia-aho sanoo ja naurahtaa.

1990-luvun alussa uutisointialuetta laajennettiin Etelä-Pohjanmaalle, Keski-Suomeen ja Pohjois-Savoon. Nimi muuttui Suomalaiseksi Maaseuduksi.

1992 lehti myytiin silloiselle Maataloustuottajain Palvelut Oy:lle, joka omisti Maaseudun Tulevaisuuden.

"Minulle tuli voimakas etiäinen, että lehti tarvitsee laajemmat hartiat selvitäkseen. Vaikka menestystä tuli, oli työmäärä pienellä porukalla hirvittävä ja stressi jatkuvaa."

Korkia-aho uskoo, ettei Suomalainen Maaseutu olisi enää olemassa ilman sulautumista Maaseudun Tulevaisuuteen.

1990-luvun lopulla ilmoitusmyynti sai uutta pontta, kun lehti alkoi julkaista kuvallisia ilmoituksia myytävistä koneista.

"Kiersimme vuosikausia Isokäännän Markon kanssa digikameroiden kera ympäri maata. Putsasimme ja kuvasimme koneita. Siitä tuli ihan pääsääntöinen bisnes meille pitkälle 2000-luvulle, kunnes nettikauppa mullisti tilanteen."

Korkia-aho alkoi myös suoltaa hupailutekstejä oululaisen Pentti Vähäsöyringin koneilmoitusten yhteyteen.

"Ne olivat ihan älyttömiä juttuja. Tein muun muassa Isosta Fordista Paavo Lipposen. Tekstit syntyivät saunan ja muutaman viinilasillisen jälkeen. Tähän päivään saakka useimmat ovat luulleet, että ne ovat peräisin Vähäsöyringin kynästä", Korkia-aho paljastaa.

Korkia-aho säilytti ensin 10 prosentin omistusosuuden Suomalaisesta Maaseudusta, mutta myi senkin pois 1990-luvun lopulla.

Nykyään mies on sekä Maaseudun Tulevaisuuden että Suomalaisen Maaseudun myyntipäällikkö.

"Vuosikymmenet maatalouslehtien ilmoitusmyynnissä ovat olleet tavattoman antoisia. Olen saanut työskennellä arvostetussa tehtävässä maatalouden parissa. Ja täytyy muistaa, että tässä on ollut alusta asti ympärillä hyvä porukka. Kyseessä ei ole mikään yhden miehen show."