Kotimaa

"Ainoa keino oppimiseen on tehdä ja tutkia itse" – ruotsinkieliset lukiot ovat jälleen kärjessä STT:n lukiovertailussa

Kotimaa 03.12.2018

STT:n lukiovertailussa ylioppilaskirjoitusten tuloksia verrataan opiskelijoiden lähtötasoon.


Lehtikuva / Markku Ulander
Ruotsinkielinen Katedralskolan Turussa ylsi jaetulle kolmannelle sijalle STT:n lukiovertailussa.

STT:n lukiovertailussa menestyivät parhaiten tänä vuonna suurten lukioiden sarjassa Katedralskolan i Åbo Turussa ja pienemmistä lukioista Topeliusgymnasiet Uudessakaarlepyyssä Pohjanmaalla.

Suurista lukioista seuraavina olivat Etelä-Tapiolan lukio Espoossa ja Tiirismaan lukio Lahdessa. Pienistä lukioista hyvin menestyivät STT:n vertailutavalla Kristinestads gymnasium Kristiinankaupungissa ja Helsinge gymnasium Vantaalla.

STT:n lukiovertailussa ylioppilaskirjoitusten tuloksia verrataan opiskelijoiden lähtötasoon. Näin kärkeen nousevat lukiot, joilla on ollut suurin myönteinen vaikutus opiskelijoidensa tuloksiin, vaikka kirjoitusten tulokset itsessään eivät olisikaan poikkeuksellisen hyviä. Syksyn vertailussa katsotaan koko vuoden ylioppilaskokeiden tuloksia.

Tämän syksyn lukiovertailussa lukiot jaettiin 1–50:n ja yli 50 tutkinnonsuorittajan lukioihin. Pienissä lukioissa vertailun kärki vaihtuu isojen kärkeä useammin, sillä pienessä joukossa muutamakin tavallista motivoituneempi abiturientti voi nostaa lukion keskiarvoa huomattavasti.

Katedralskolanissa ylioppilastutkinnon suoritti vuoden aikana 90 opiskelijaa. Rehtori Marianne Pärnäsen mukaan lukiossa on nähty paljon vaivaa, että opiskelijoille luennoimisen sijaan heidät saadaan tekemään itse aiempaa enemmän työtä oppimisensa eteen koulupäivien aikana.

"Ainoa keino oppimiseen on tehdä ja tutkia itse. Jos opettaja vain kertoo ja luennoi asioista, koko oppimistyö jää opiskelijalle iltapäiviin ja iltoihin. Minusta sen pitäisi olla päinvastoin, eli että koulussa tehdään työtä ja sitten saadaan vähän vapaa-aikaakin. Ei aikuinenkaan tee niin, että viettää aikaa työpaikalla ja tekee varsinaiset työt kotona", Pärnänen sanoo.

Katedralskolanissa on myös tietoisesti pyritty jakamaan opiskelijoiden työtaakkaa tasaisesti opiskelujaksojen ajalle ja välttämään perinteistä mallia, jossa tärkeintä on koeviikko.

"Olemme tehneet muutoksia arviointiin niin, että fokus olisi siinä, mitä opiskelijat tekevät jakson aikana. Kun uusi jakso alkaa, työnteko alkaa heti ja määrätietoisesti. Sitten, kun palautetta saa kurssin aikana, opiskelijat saavat tietää, missä menevät ja mitä pitäisi vielä parantaa", Pärnänen kertoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT