LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Intercityjunan vaunun päädystä irronnut luukun suojalevy syynä mystiseen turmaan – irtoamisen syy epäselvä

IC65-juna oli matkalla Helsingistä Ouluun, kun junan ensimmäisessä vaunussa tuntui voimakas rytkähdys ja kuului metallinen kolahdusääni.
Joidenkin penkkien kääntömekanismit rikkoutuivat rytkähdysessä. LEHTIKUVA / HANDOUT / ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS OTKES

Intercityjunan vaunun päädystä irronnut luukun suojalevy oli syynä junan rytkähtämiseen Lahden oikoradalla runsas viikko sitten. Tämä selvisi Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) alustavasta tutkinnasta maanantaina.

IC65-juna oli matkalla Helsingistä Ouluun, kun junan ensimmäisessä vaunussa tuntui voimakas rytkähdys ja kuului metallinen kolahdusääni. Tapaus sattui oikoradalla Haarajoen ja Korvensuon välillä.

Vaunujen pohjan vauriot aiheutti vaunun päädystä irronnut luukun suojalevy, Otkes kertoi tiedotteessaan.

"Painava huonosti kiinnitetty levy irtosi vaunusta. Siinä aiheuttaja tapahtumiin. Junalla ei suistumisvaaraa. Hienoa työtä meidän porukalta. Yhteistyö pelasi mainiosti VR:n ja Väyläviraston kanssa. Varsinaista tutkintaa ei nyt käynnistetä", Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoi Twitterissä.

Rytkähdyksen takia vaunun alakerran kolmen istuimen selkänojat retkahtivat alimpaan asentoonsa ja tapahtumasta aiheutui vesivuoto yläkerran wc:ssä.

Suojalevy on vaunun alla pyöriessään kiilautunut vaunun pohjan ja ratapölkkyjen väliin ja aiheuttanut matkustajien tunteman rytkähdyksen sekä äänet Onnettomuustutkimuskeskuksen selvityksen mukaan. Törmäys rikkoi myös penkkien kääntömekanismin.

Suojalevy irtosi Korvensuon liikennepaikan eteläpuolella, mutta Otkes ei pysty määrittelemään irtoamisen syytä tarkan tapahtumapaikan puuttumisen vuoksi.

"On mahdollista, että vaunun ruuvikytkin olisi irronnut ripustuskoukustaan ja roikkunut vapaana alhaalla, jolloin jatkuvat iskut radan laitteisiin, etenkin akselilaskijoiden auraussuojiin olisivat irrottaneet suojalevyn", Otkes kertoi.

Kaksi matkustajaa valitti tapahtuman jälkeen kipua niskassaan.

Konduktöörit tulivat matkustajien kertoman mukaan vaunuun noin 10 minuuttia tapahtuman jälkeen. Konduktöörit ilmoittivat asiasta liikenteenohjaukseen, joka puolestaan ilmoitti asiasta rataliikennekeskukseen.

Koska vaurioiden laajuudesta ei ollut tarkempaa tietoa, juna pysäytettiin seuraavalle aikataulun mukaiselle asemalle Lahteen ja matkustajille järjestettiin korvaava kalusto loppumatkalle.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ulkopolitiikka-lehti: Baltian maat riitelevät Rail Balticasta, vaikka EU on luvannut rahoittaa siitä 85 prosenttia – suomalainen toimitusjohtaja eroaa

Pätkiikö junan verkko työmatkaliikenteessä? Raidenetin toimivuutta haittaavat monet seikat

Tietokone tuo EU-vieraille maatilan Finlandia-taloon – virkamiesvieraat pääsivät maatilalle vierailulle