Kotimaa

Rattijuopot aiheuttavat kolmanneksen onnettomuuksista – iäkkäiden kuljettajien osuus kuolonkolareista kasvaa

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten päätieverkolla.
Petteri Kivimäki
Valtaosa kuolonkolareista sattuu hyvissä ajo-olosuhteissa.

Yli 64-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui viime vuonna eniten viiteen vuoteen. Heidän onnettomuuksiensa osuus oli vajaa kolmannes kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista, Onnettomuustietoinstituutti kertoo.

"Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna iäkkäämmille kuljettajille sattuneet kuolonkolarit ovat lisääntyneet pikkuhiljaa ja tasaisesti väestön ikääntyessä. Monissa iäkkäämmille tapahtuneissa onnettomuuksissa taustalla on ollut sairaskohtaus ja usein kolarissa ei ole mukana muita ajoneuvoja", kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius.

Saleniuksen mukaan ajokykyä on tärkeä tarkkailla, kun ikää alkaa olla enemmän.

"Esimerkiksi lääkärin kannattaa ottaa asia puheeksi jo hyvissä ajoin ennen kuin ajokortista luopuminen tulee ajankohtaiseksi."

Vuonna 2018 sattui kaikkiaan 13 kuolemaan johtanutta onnettomuutta enemmän kuin edeltävänä vuonna. Eniten lisääntyivät henkilöautoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet, joita tapahtui 12 enemmän.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan vuonna 2018 sattui 224 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 246 henkeä.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten päätieverkolla eli valta- ja kantateillä.

"Onnettomuustutkinnan perusteella päätieverkon turvallisuuden kehittämiselle on tarvetta. Toimenpiteitä tarvitaan jatkossakin", sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Valtaosa kuolonkolareista sattuu hyvissä ajo-olosuhteissa.

Yleisin onnettomuustyyppi oli viime vuonna tieltä suistuminen. Kaikista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista suistumisia oli vajaa puolet.

Vuonna 2017 rattijuopot aiheuttivat kolmanneksen moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Kaksitoista kuljettajaa ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena.

Turvavyöt olisivat pelastaneet 22 onnettomuudessa kuolleen hengen, jos niitä olisi käytetty. 2017 joka kolmas henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista moottoriajoneuvo-onnettomuudessa olleista ei käyttänyt turvavyötä.

Vuoden 2018 luvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Vuoden 2017 luvut perustuvat jo valmistuneista tutkinnoista koottuihin tietoihin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Onko sinun kotiseudullasi rysähdellyt runsaasti viimeisimmän kymmenen vuoden aikana? Uusi palvelu kertoo

Pohjanmaalla pääsiäiskokot jäänevät polttamatta – useaan maakuntaan annettu ruohikkopalovaroitus

Palomestari: "Ainakaan Oulun alueella ei ole enää syytä mennä jäälle – kausi pilkkimisen osalta voisi olla mielestäni jo ohi"