Kotimaa

Suomalaiset lipittävät urakalla lonkeroa – oluen myynti säilynyt ennallaan

Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa.
Jaana Kankaanpää
Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa.

Alkoholinkulutus kasvoi ennakkotietojen mukaan 0,6 prosenttia viime vuonna, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Alkoholia kulutettiin Suomessa 10,4 litraa jokaista 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohden. Toissa vuonna vastaava luku oli 10,3 litraa.

Kulutusta mitataan sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna.

THL:n ennakkotietojen mukaan alkoholijuomien hinnat nousivat viime vuonna 3,8 prosenttia, mikä johtunee lähinnä veronkorotuksista.

"Veronkorotuksesta huolimatta kulutus ei laskenut, kuten aiempien viiden veronkorotuksen jälkeen on tapahtunut. Ilman alkoholilakia olisimme odottaneet kulutuksen selvästi vähenevän", kertoo THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson.

Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa, joissa sitä myytiin sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna 4,6 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna. Alkon myynti väheni 5,1 prosenttia.

Eniten lisääntyi 4,7–5,5-prosenttisten long drink -juomien myynti, joiden saatavuus laajeni Alkoista elintarvikekauppoihin viime vuoden alusta. Niiden vähittäismyynti yli viisinkertaistui.

4,7–5,5-prosenttisen oluen myynti lisääntyi litroissa suurin piirtein saman verran, mutta koska miedomman oluen myynti väheni, oluen myynti kokonaisuudessaan ei lisääntynyt.

Lue lisää

Pieni lasi viiniä voisi olla vielä pienempi

Tiesitkö? Laki ei hyväksy viinirypälettä suomalaisen tilaviinin raaka-aineeksi, vaikka helle kypsytti tänä vuonna oivan sadon

Suomalaiset bongaavat tämän juoman missä päin maailmaa tahansa – juomasekoitus kehitettiin aikanaan olympialaisten työtaakkaa helpottamaan

Professori: 1500-luvulla oltiin aina jonkinlaisessa hiprakassa – Suomessa siemailtiin aluksi simaa ja metua, mutta 1800-luvulla "Viina-Suomi lakkasi olemasta"