Kotimaa

Valtion budjetti ei riitä uuden Itäradan rakentamiseen –  hyödyt vähäisiä investointikuluihin nähden

Rata lyhentäisi matka-aikoja Kouvolan ja Helsingin välillä 13 minuuttia, jos nopeusrajoitus olisi 220 kilometriä tunnissa.
106 kilometrin rataosuus yhdistäisi Porvoon ja Kouvolan kaupungit Pasilan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille suunniteltuun Lentorataan. LEHTIKUVA / ONNI OJALA

Uusi Itärata lyhentäisi matka-aikoja vain marginaalisesti investointikustannuksiin nähden, selviää itäratatyöryhmän raportista. Selvityksen mukaan valtion budjettirahoitus ei tällä hetkellä riitä radan toteuttamiseen kestävällä tavalla.

106 kilometrin mittainen Itärata yhdistäisi Porvoon ja Kouvolan pääkaupunkiseudulle suunniteltuun Lentorataan. Tämä lyhentäisi matka-aikoja Kouvolan ja Helsingin välillä 13 minuuttia, jos nopeusrajoitus olisi 220 kilometriä tunnissa. Nykyinen ratayhteys Kouvolaan kulkee Helsingistä Lahden kautta. Uuden Itäradan myötä matka lyhenisi 27 kilometriä.

Vaikutus yltäisi myös Helsingin ja Pietarin välille, jossa matka lyhenisi yhdeksällä minuutilla.

Arvioiden mukaan Itärata kasvattaisi matkustajamääriä Helsinki–Kouvola -välillä yhdeksän prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna tilanteeseen, jossa rataa ei rakenneta.

Selvityksessä arvioidaan uuden rataosuuden tuovan lisää joustavuutta asuinpaikan ja työpaikan sijainnin valintaan. Merkittävimmät työmarkkinavaikutukset olisivat Porvoon seudulla. Porvoon ja Helsingin välinen matka-aika lyhenisi junayhteyden myötä noin 33 minuuttiin nykyisestä bussilla kuljettavasta 55–65 minuutista.

Valtion budjetti on selvityksen mukaan nykytasollaan riittämätön radan toteuttamiseen. Työryhmä arvioi, että rahoituspohjaa olisi mahdollista selvittää hyödyntämällä hankeyhtiömallia alueellisten toimijoiden kanssa.

Työryhmässä oli edustajia liikenne- ja viestintäministeriöstä, Väylävirastosta, lukuisista maakuntaliitoista sekä Kouvolan ja Porvoon kaupungeista.

Lentorata on suunnitteilla oleva Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle kulkeva rata. Radalla voitaisiin alustavien arvioiden mukaan liikennöidä mahdollisesti 2030-luvun alkuun mennessä. Itärata-selvitys perustuu tilanteeseen, jossa Lentorata olisi jo toteutettu.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Etelä- ja Länsi-Suomi hyötyvät ratahankkeista eniten

Liikenneministeri Marin kertoo tänään suurista raideliikennehankkeista

Miksi VR:n nettiyhteydet pätkivät, vaikka yhtiö mainostaa juniaan "200 km/h kulkeviksi maisematoimistoiksi"?