Kotimaa

Yli puolet maakunnista haluaa kokeilla lähijunia – Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Kymenlaakso saavat lisävuoroja

Pullonkaulana on nykyisen rataverkon tukkoisuus.
Jarkko Sirkiä
Lähiliikennekokeiluun tuli 11 hakemusta, joista mukaan valittiin kolme. Ministeriö ostaa niille ensi vuonna yhteensä 34 lisävuoroa liikennettä operoivalta VR:ltä.

Lähijunaliikenteen elvyttäminen kiinnostaa maakunnissa. Junamatkustamiselle nähdään tilausta, mitä osoitti runsas hakijamäärä liikenne- ja viestintäministeriön järjestämään alueellisen junaliikenteen kokeiluun.

Junaliikennepiloteissa kokeillaan konkreettisesti, missä määrin lähijunat houkuttelevat matkustajia raiteille. Kokeilulla valmistellaan myös henkilöliikenteen suunniteltua avaamista kilpailulle 2020-luvulla.

Junaliikenteen puolesta puhuvat ilmastotavoitteet, mutta pullonkaulana on nykyisen rataverkon ruuhkaisuus.

"Alueet ovat olleet aktiivisesti pohtimassa liikkumistarpeitaan ja kehittämismahdollisuuksia. Junaliikennettä kohtaan on runsaasti kiinnostusta", summaa yksikön johtaja Elina Thorström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ministeriössä on arvioitu, että nykyinen junaliikenne ei palvele tarpeeksi hyvin maakuntien sisäistä liikkumista. Eräs tapa vaikuttaa asiaan on ottaa maakuntia enemmän mukaan suunnitteluun.

"Alueilla on hyvä tieto siitä, miten liikennettä kannattaa kehittää. Tavoite on lisätä junalla matkustamista myös pitkällä aikavälillä."

Lähiliikennekokeiluun tuli 11 hakemusta, joista mukaan valittiin kolme: Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Kymenlaakso. Ministeriö ostaa niille ensi vuonna yhteensä 34 lisävuoroa liikennettä operoivalta VR:ltä. Näistä eniten eli 25 vuoroa tulee Pirkanmaalle. Sopimus sisältää jatko-option kesään 2022.

Rannalle hakijoista jäivät muun muassa Satakunta, Varsinais-Suomi, Päijät-Häme ja Keski-Suomi.

"Monella alueella tilanne oli se, että ratainfra ei salli liikennelisäyksiä, koska samalla radalla kulkee esimerkiksi paljon tavaraliikennettä", huomauttaa VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

VR on kiinnostunut operoimaan lähiliikennettä jatkossakin, jos se onnistuu infran ja rahoituksen puolesta. Suurin kysymysmerkki on juuri ratakapasiteetti.

"Junakalustoa pystyy hankkimaan nopeammin kuin ratoja rakennetaan. Jos tehtäisiin päätöksiä lisäraiteista ja esimerkiksi alueilla olisi mielenkiintoa ostaa liikennettä, se tuskin jää kalustosta kiinni."

Henkilöjunaliikenne on tarkoitus avata kilpailulle 2020-luvulla, mikä tarkoittaa VR:n monopolin päättymistä. Lähijunakokeilu onkin nähty eräänlaiseksi harjoitteluksi siihen, miten uudenlaista lähiliikennettä voisi järjestää ja mihin väleihin vuoroja mahtuisi raiteille.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lipunmyynti takaisin

Lipunmyynti etelän lähijunissa lakkaa – konduktöörit alkavat katsoa liput kaikilta

VR rinnastaa lähijunat metroon – lippu pitää ostaa etukäteen