Viljelijät kritisoivat tiehanketta traktorimarssilla Lappeenrannan seudulla: "Isot koneet ja koulureitit eivät ole hyvä yhdistelmä" - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Kotimaa

Viljelijät kritisoivat tiehanketta traktorimarssilla Lappeenrannan seudulla: "Isot koneet ja koulureitit eivät ole hyvä yhdistelmä"

Kuutostien muutos moottoriliikennetieksi toisi isot koneet kaduille.
Johannes Tervo
Alueen maanviljelijät ovat suivaantuneet suunnitelmista niin, että ainakin 10 viljelijän joukko suuntaa tänään tiistaina aiheesta järjestettävään kuulemistilaisuuteen traktoreilla läpi Lappeenrannan keskustan. Kuvituskuva.

Lappeenrannan seudulla suunnitellaan Kuutostien muuttamista 80 kilometrin matkalta moottoriliikennetieksi. Tämä tarkoittaa traktorien ja muiden työkoneiden siirtymistä pääväylältä muualle. Suunnitelmaan ei kuitenkaan kuulu varsinaista rinnakkaisreittiä kuin hyvin lyhyelle matkalle. Muuten jo olemassa olevien teiden verkoston katsotaan riittävän. Käytännössä tämä tarkoittaa monessa kohdin liikenteen siirtymistä kaduille ja taajamiin.

Alueen maanviljelijät ovat suivaantuneet suunnitelmista niin, että ainakin 10 viljelijän joukko suuntaa tänään tiistaina aiheesta järjestettävään kuulemistilaisuuteen traktoreilla läpi Lappeenrannan keskustan. Kulkue lähtee Myllymäestä Hankkijan piha-alueelta varttia yli neljä iltapäivällä.

"Ymmärrämme, että suuret kohtaamisnopeudet Kuutostiellä ovat riski, mutta ilman korvaavia teitä työkoneista monet alkavat kulkea esimerkiksi koulujen ohi. Sekin on turvallisuuskysymys, isot koneet, lapset ja koulutiet eivät ole oikein hyvä yhdistelmä", Lappeenrannan Korvenkylässä tilaansa viljelevä Antti Arminen sanoo.

Hän itse kuljettaa heinäkuormia pitkin Kuutostietä ainakin kahdesti viikossa ympäri vuoden. Kiertotiet lisäävät matkoihin kuluvaa aikaa, ja siten kuluja, reilusti. Samoin käy esimerkiksi monille urakoitsijoille, jotka liikkuvat koneineen lähes koko maakunnan alueella.

"Kaikki se ajoaika on pois tehollisesta työajasta. Maakunta on korostanut imagovaikutusta, mutta entäs elinkeinovaikutus?", Arminen kysyy.

Tuottajia ärsyttää myös, että kuulemistilaisuudet järjestetään juuri kiireiseen peltotyöaikaan. "Olisi pidetty vaikka neljä viikkoa aiemmin. Täällä päin väki on aina pelloilla toukokuussa."

Ongelma ei koske pelkästään viljelijöitä. Myös muun muassa monet kiinteistöhuollon ja maarakennusalan urakoitsijat sekä talvisin auraajat liikkuvat alueella isojen koneiden kanssa.

"Kuutostie on ylivertainen valtasuoni tällä alueella. Korvaavia reittejä ei juuri ole", Arminen tiivistää.

Traktoriliikenteen määrää Kuutostiellä on hänen mukaansa vaikea arvioida. Työajojen lisäksi koneiden huolto tapahtuu yleensä Lappeenrannassa, joten sekin tuo liikennettä maakunnan pääkaupungin suuntaan.

"Jos tämä nyt lipsahtaa toteutettavaksi ilman asiallista rinnakkaisväylää, se jääkin niin", Arminen pelkää, ja toivoo, että moni ehtii paikalle ottamaan kantaa rinnakkaisväylän tarpeeseen.

Lue lisää

Mitä puimurin tai traktorin kuljettajan pitää ottaa liikenteessä huomioon, jotta hän välttyy kolarin tullessa rikossyytteeltä? Poliisitarkastaja kertoo

"Mitä tarkoittaa, kun traktori tai puimuri näyttää suuntavilkkua vasemmalle?" arvuuttelee Kati Partanen Twitterissä

Koneviesti: Deutz-Fahr 8280 TTV täydentää traktorimallistoa – 287-hevosvoimaiseen malliin on kehitetty uusi moottori ja vaihteisto

Näin ohitat traktorin turvallisesti – asiantuntija antaa täsmävinkit vaarojen välttämiseen