Kotimaa

Estääkö yrityskauppa kilpailua? – Kilpailuviranomainen ottaa syyniin Heinon tukun myynnin Keskolle

Heinon tukku työllistää 450 työntekijää.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ottaa Heinon tukun myynnin kilpailuvaikutukset tarkempaan käsittelyyn.

Virasto tutkii, onko tukun siirtymisellä Keskon omistukseen haitallisia vaikutuksia päivittäistavaroiden tukkumyynnissä ruokapalveluita myyville yrityksille. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintolat, hotellit, catering-yritykset, huoltoasemat, kioskit sekä julkisen sektorin asiakkaat kuten koulut, päiväkodit ja terveydenhuollon yksiköt.

Alustavan selvityksen mukaan haitallisia vaikutuksia voi esiintyä, sillä Keskon markkinaosuus toimialalla nousee kaupan myötä huomattavan korkeaksi. Heinon tukku työllistää 450 työntekijää, ja sen toimintaa on erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Kilpailuviraston jatkokäsittelyssä tutkitaan, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.

KKV voi jatkokäsittelyssä hyväksyä yrityskaupan sellaisenaan, määrätä ehtoja sen hyväksymiselle tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan. Käsittely voi lain mukaan kestää enintään kolme kuukautta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ravintolatoimintansa myynyt Fazer ostaa perheyhtiö Kaslinkin

Tieto yhdistyy norjalaiseen ohjelmistoyritykseen muodostaen kolmen miljardin euron jättiläisen

Fazer myy ravintolansa kansainväliselle jättiyhtiölle – miten käy ruuan kotimaisuuden?