Kotimaa

Ethän päästä kotiremontin tyrkyttäjiä olohuoneeseesi? Hintataso voi olla jopa tuplasti keskivertoa korkeampi

Jos remontin on tilannut, viimeistä maksuerää ei pitäisi maksaa, ellei urakkaa ole viimeistelty molempia osapuolia tyydyttävästi, ohjeistaa asiantuntija
Jaana Kankaanpää
Motivan energianeuvojat varoittavat remonttien tyrkyttäjistä.

Kuluttajia varoitetaan edelleen remontteja tyrkyttävistä kotimyyjistä. Myyjät tarjoavat kuluttajille yhä kalliimpia ja monimutkaisempia kodin remontteja hatarin perustein. Tämän ovat huomanneet esimerkiksi valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivan energianeuvojat.

Heidän saamiensa yhteydenottojen perusteella kotimyynnille on tyypillistä jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna, suullisesti esitetyt kyseenalaiset myyntiargumentit sekä kiire saada asiakkaan allekirjoitus paperiin.

Kotimyyntiä pyritään vauhdittamaan joskus myös rahoitusratkaisuilla, jotka ovat kustannuksiltaan tavanomaista pankkirahoitusta kalliimpia. Myös suuret ennakkomaksut ja etupainotteiset maksuerät ovat tyypillisiä.

"Tarpeettomia remontteja on myyty epämääräisiin viranomaismääräyksiin tai putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon vedoten. Esittely- tai myyntitilanteessa silmämääräisesti tehty kuntoarvio on epäluotettava, eikä sellaisen perusteella pidä tilata remontteja", energianeuvoja Marjo Kekki varoittaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) vastaanotti vuoden 2016 aikana 1053 remonttien kotimyynnistä tehtyä valitusta ja yhteydenottoa, joissa kuluttaja kysyy omien oikeuksiensa perään. Vuonna 2017 määrä oli 1168.

Viime vuonna valituksia ja yhteydenottoja tuli 1073. Tänä vuonna yhteydenottoja on tullut tähän mennessä 480 kappaletta. Tilanne on jatkunut kuluttajan kannalta vahingollisena.

"Huomattava asia on ollut kotimyyntiä koskeva peruuttamisoikeuden muutos vuonna 2014. Kun kuluttajalle myydään palveluita, hänelle ei kerrota aina tarkasti, mikäli tehdyn kaupan peruuttamisoikeus puuttuu", KKV:n asiantuntija Annina Huolman kertoo.

KKV:lle tulevat yleisimmät yhteydenotot ja valituksen aiheet ovat pysyneet samankaltaisina viime vuosien ajan. Yli neljäsosa kaikista yhteydenotoista koskee ajoneuvoja, noin kymmenesosa remontointia ja kymmenesosa asumista eli asuntokauppoja ja vuokra-asumista.

Kotimyyntitilanteita koskevien valitusten osuus on kasvanut viime vuosina. Ongelmana on, että kotimyynnissä tilanne tulee kuluttajalle yllättäen, jolloin ei ole aikaa valmistautua asiaan tai vertailla eri vaihtoehtoja.

Energianeuvojien mukaan painostava mainospuhe kuluttajan kotona voi kestää jopa tunteja. Yhteydenottoja on tullut myös ikäihmisten omaisilta. Myyjän tehtävänä olisi varmistaa, että asiakas tietää mihin on ryhtymässä.

"Vähintä, mitä kuluttajan kannattaa kotimyyntitilanteessa tehdä, on vaatia kaikki tiedot kirjallisina sekä nukkua rauhassa ainakin yön yli ennen kuin kirjoittaa mihinkään nimeään. Jos ei ole täysin varma tarjotun työn tarpeellisuudesta ja hintatasosta, kannattaa asiaa selvittää luotettavan asiantuntijan tai edes toisen samanlaista remonttia toimittavan yrityksen kanssa ennen tilauksen tekemistä", energianeuvoja Kekki ohjeistaa.

Kuluttajan edun mukaista on selvittää remonttitarpeet asiantuntijan avulla ja pyytää vertailukelpoiset tarjoukset usealta yritykseltä. Myös mitä paremmin ymmärtää oman kotinsa tekniikkaa, sitä varmemmin välttää hutiostokset.

Jos remontin on tilannut, viimeistä maksuerää ei Kekin mielestä pitäisi maksaa, ellei urakkaa ole viimeistelty molempia osapuolia tyydyttävästi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kauppa ja Arla pettyivät KKV:n maitopäätökseen – Valio on tyytyväinen, vaikka ei vielä tiedä ratkaisun vaikutuksia

Frans ja Laura Koivuniemi remontoivat autiotalosta unelmakodin – "Halusimme aidosti vanhan"

Mestaritimpuri Mikko Mäntymäki: ”Kun talo on seissyt tässä yli sata vuotta, niin se seisoo toisetkin"