Kotimaa

Yhä harvempi ostaa S-ryhmän kaupassa muovikassin – jätepussien myynti kasvaa silti vuosi vuodelta

Enää joka neljäs asiakas pakkaa S-kaupassa ostoksensa uuteen muovikassiin.
Kari Salonen
Erilaisia muovikasseja. Kuvituskuva.

Yhä harvempi ostaa S-ryhmän kaupassa muovikassin, kertoo Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) tiedotteessaan.

Alkuvuoden aikana muovikasseja myytiin lähes 3 miljoonaa vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Samaan aikaan muut kassivaihtoehdot kasvattavat suosiotaan.

Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän markettien muovikassien myynti laski 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

"Meidän asiakasmäärillämme puhutaan suurista määristä, eli lähes kolmesta miljoonasta muovikassista. Enää vain joka neljä asiakas ostaa muovikasseja, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Samalla, kun muovikassien kulutus vähenee, S-ryhmän tavoitteena on lisätä ostoskasseissa käytettävän kierrätysmuovin määrää. Kierrätysmateriaalin osuus kaikista myydyistä muovikasseista on jo nyt lähes 60 prosenttia.

Muovikasseja korvaavat muut kassivaihtoehdot kasvattavat myyntiään rajusti.

"Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia. Myös paperikassit olivat kovassa, lähes 30 prosentin, kasvuvauhdissa", kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Muovikassien myynnin lasku näkyy myös jätepussien vuosi vuodelta kasvavana myyntinä. Kahden viime vuoden aikana niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.

"Ohuemmasta muovista valmistettujen jätepussien käyttö roskapusseina on usein suositeltavampaa kuin tavallisten muovikassien", Loukaskorpi vahvistaa.

Yhä useampi asiakas myös pitää mukana jo aiemmin hankittua kassia. Tästä kertonee kestävien vaihtoehtojen myynnin selvä taittuminen. Vielä aiemmin vauhdilla kasvaneet myyntiluvut ovat tämän vuoden aikana hidastuneet kestokassien osalta vain pieneen kasvuun. Puuvillakasseissa myynti taas on suorastaan romahtanut.

"Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa, että kassista riippumatta meidän kaikkien kuluttajien olisi hyvä käyttää sitä mahdollisimman monta kertaa. Se on ympäristön kannalta tärkeä ekoteko", Anni Loukaskorpi lisää.

S-ryhmä on mukana kansallisessa sitoumuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää enintään 40 muovikassia vuodessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Muovikassien maksullisuus on kääntänyt pussien kulutusta laskuun

Yritysvastuu rakentaa luottamusta

Myös Paraguayssa on palanut sademetsää – S-ryhmällä paraguaylaista naudan sisäfilettä myynnissä