Kotimaa

Valion jättikorvaukset vahvistavat kilpailijameijereitä: "Summa on käytetty tulevaisuuden rakentamiseen"

Saalistushinnoittelusta tuomittu Valio on maksanut korvauksia useille meijereille.
Jarkko Sirkiä
"Vastaavaa ei tapahdu enää uudestaan", vakuuttaa Valion hallintoneuvoston puheenjohtaja Esa Kotala oppia kalliiksi tulleesta maitosodasta.

Maitosota näkyy Valion viime vuoden tuloksessa. Sillä on ollut vaikutuksensa myös muiden meijereiden toimintaan.

Valion maitolasissa on myrskynnyt sen jälkeen, kun markkinaoikeus tuomitsi osuuskunnan saalistushinnoittelusta.

Vuosina 2010–2012 tapahtuneen perusmaidon hintakilpailun taustalla katsottiin olevan pyrkimys sulkea kilpailijat markkinoilta.

Saalistushinnoitteluun liittyvät tuomiot ovat Suomessa harvinaisia.

Korvauksia maksanut Valio sukelsi, mutta useat muut meijerit tekivät viime vuonna varsin kelvollisen tuloksen.

Arla Oy:n liikevaihto kasvoi viime vuonna 4,4 prosenttia, yhteensä 327 miljoonaan euroon.

"Vaikka toimimme viime vuonna haasteellisessa markkinatilanteessa, onnistuimme kohtuullisen hyvin. Meillä on vahvat brändit ja toimme markkinoille innovatiivisia uutuuksia", kertoo toimitusjohtaja Kai Gyllström.

Arlan emoyhtiö investoi vauhdilla. Yhtiö aikoo investoida 458 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Tärkeä hanke on esimerkiksi Saksan Pronsfeldiin tuleva uusi maitojauhetorni.

Korvaussumman merkitystä tai hyödyntämiskohteita ei Arlalta kommentoida sopimussalaisuuteen vedoten.

"On tarpeen ymmärtää, että Valion Arlalle maksama summa on korvaus saalistushinnoittelun Arlalle aiheuttamista tappioista aiempina vuosina", Gyllström sanoo.

Myös vaikutuksesta tuottajahintoihin ollaan vaitonaisia. Gyllström mainitsee tuottajahintojen olevan meijerissä perinteisesti keskimääräistä korkeammat.

Suomessa keskimääräinen maidon tuottajahinta viime vuonna oli 38,45 senttiä maitolitralta.

Korvauksia saaneella Juustoportilla on takanaan hyvä vuosi. Liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia.

"Työtä on tehty paljon kuluttajalähtöisesti", kertoo Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

Vaikuttivatko korvaukset Juustoportilla maidon tilityshintaan?

"Tuottajahintamme on perinteisestikin ollut korkeampi", Keski-Kasari toteaa. "Nyt kun korvaukset tulivat, ehkä se osalla meijereistä vaikuttaa tuottajahintoihin. Me olemme koko ajan maksaneet kilpailukykyistä hintaa."

Vaikka hintakilpailu vaikutti aikoinaan Juustoportin tilityskykyyn, se ei laskenut tuottajahintoja, hän jatkaa. "Erona on, että osa meijereistä maksoi hintakilpailun takia huomattavasti alhaisempaa tuottajahintaa."

Valion korvaussumma Juustoportille ei ole tiedossa. Keski-Kasarin mukaan vahingonkorvauksen osuus kokonaisliikevaihdossa on pieni ja sitä on käytetty toiminnan kehittämiseen.

Viime vuonna konsernin liikevaihto oli 67,8 miljoonaa euroa.

"Summa on käytetty tulevaisuuden rakentamiseen. Se näkyy meillä kasvuna."

Valion korvaussumma Osuuskunta Maitokolmiolle oli käräjäoikeuden päätöksellä 3,5 miljoonaa euroa.

Korvaukset maksettiin heinäkuun alussa, eikä päätöksiä niiden käytöstä olla vielä tehty.

"Se tulee olemaan tulevien viikkojen asia. Korvaukset näkyvät taseessa varmasti jollakin tavalla."

Myös Maitokolmion liikevaihto kasvoi viime vuonna. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 4,5 prosenttia.

Jalostusarvon nousun ansiosta myös liikevaihto on kasvanut, kertoo toimitusjohtaja Juha Murto-Koivisto. Niin voimarkkinat, viili, rahka, kuin vanukaskauppakin ovat olleet positiivisessa vireessä.

"Liikevaihdon kasvun osalta vuosi oli tavoitteiden mukainen, mutta ei volyymin. Tuotannon volyymit supistuivat viisi prosenttia. Kilpailu on kireä."

Hintakilpailulla oli aikoinaan merkittäviä vaikutuksia Maitokolmion tulokseen, Koivisto sanoo. "Hinnallisesti ollaan kärsitty."

Korvauksia saaneista meijereistä Maitomaan tulos oli viime vuonna tappiollinen.

Meijerin liikevaihto laski viime vuonna 3,7 prosenttia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

MTK:ta ei kutsuttu ilmastoraporttia koskevaan paneelikeskusteluun – järjestäjien mukaan Metsä Group ja Valio edustivat maanomistajia "riittävän hyvin"

Valion hallintoneuvoston puheenjohtaja lupaa: "Ei enää koskaan vastaavaan tilanteeseen"

Maitoala sai uusia vientilupia Kiinaan – Valio aikoo vahvistaa kuluttajatuotteiden vientiä