LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Venäläisten suhtautuminen Suomeen pysynyt myönteisenä – erityisen positiivisesti ajattelevat pietarilaiset

Tärkein tiedonlähde on yhä Suomesta kertovat tv-ohjelmat.
Pietarilaisista peräti 95 prosenttia suhtautuu Suomeen hyvin. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Valtaosa venäläisistä suhtautuu Suomeen myönteisesti, kertoo ulkoministeriön teettämä kyselytutkimus.

Vastaajista 71 prosenttia kertoi, että heidän suhtautumisensa Suomeen on yleisellä tasolla hyvä. Kaksi vuotta sitten näin arvioi 68 prosenttia vastaajista.

Huonoksi suhtautumisensa arvioi viisi prosenttia vastaajista, kun kaksi vuotta aiemmin luku oli 10 prosenttia. Muut vastaajat, vajaa neljännes, eivät osanneet sanoa kantaansa.

Erityisen myönteisesti Suomeen suhtaudutaan lähialueilla. Pietarilaisista peräti 95 prosenttia suhtautuu Suomeen hyvin.

Useimmin ensimmäisenä Suomesta tulee vastaajien mieleen luonto, joka oli myös selkeästi kiinnostavin ominaisuus. Kiinnostavimmaksi sen valitsi kaksi viidestä vastaajasta.

Suomalaisen yhteiskunnan ominaispiirteinä pidettiin useimmin korkeaa elintasoa ja vapautta.

Suomalaisista yrityksistä tunnetuin Venäjällä on Nokia, jonka osasi mainita 63 prosenttia vastaajista. Sen jälkeen noin neljännes osasi luetella Tikkurilan sekä Valion ja sen tuotemerkin Violan. Noin joka kymmenes mainitsi myös Nokian Renkaat ja Stockmannin. Useimmin suomalaisiin tuotteisiin liitetty ominaisuus oli korkea laatu.

Kolmannes vastaajista kertoi huomanneensa tiedotusvälineistä tietoja venäläistaustaisten perheiden Suomessa kohtaamista ongelmista. Näissä tapauksissa puolet vastaajista kertoi pääosin luottavansa venäläisiin tiedotusvälineisiin, joiden mukaan suomalaiset viranomaiset syrjivät kiistojen venäjänkielistä osapuolta.

Internet nousi toiseksi tärkeimmäksi lähteeksi Suomeen liittyvissä käsityksissä. Se ohitti kolmanneksi jääneen vaihtoehdon eli kouluopetuksen ja oppikirjat. Tärkeimpänä tietolähteenä pysyivät Suomesta kertovat tv-ohjelmat, jotka mainitsi 41 prosenttia vastaajista.

Toista kertaa suoritetun kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Levada Market Research. Vastaajia oli 1 600 eri puolilta Venäjää.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Sofi Oksanen: "Meillä on hankaluuksia puhua Venäjästä suoraan julkisessa keskustelussa, mikä on jälkisuomettumista"

Venäläisillä maatalousmessuilla soi ripaska joka nurkalla – kaiken voi myös pikkelöidä

Venäjän vilja-aitta miettii minne myydä tuotteitaan – Venäjä aikoo tuplata maataloustuotteiden viennin