Kotimaa

OAJ:n kysely: Työpaikoilla oppimisessa on merkittäviä ongelmia – ammatilliset opettajat kokevat, etteivät yritykset tarjoa opiskelijoille riittävästi ohjausta

Suurin osa opettajista arvioi, ettei opiskelijoiden ohjaamiseen ja arviointiin riitä työpaikoilla tarpeeksi resursseja.
LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Opiskelua siirrettiin oppilaitoksista työpaikoille vuoden 2018 alussa, kun ammatillista koulutusta uudistettiin.

Yritysten ja ammatillisen koulutuksen yhteistyössä on paljon parantamisen varaa, kertoo Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n opettajakysely. Ensi viikon tiistaina julkaistavan kyselyn ennakkotiedot paljastavat, että opiskeluun tarvittavia työpaikkoja on opettajien mukaan liian vähän ja tarjolla olevissakin paikoissa koetaan olevan merkittäviä puutteita.

Suurin osa opettajista arvioi, ettei opiskelijoiden ohjaamiseen ja arviointiin riitä työpaikoilla tarpeeksi resursseja.

Opiskelua siirrettiin oppilaitoksista työpaikoille vuoden 2018 alussa, kun ammatillista koulutusta uudistettiin. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen pitää oppilaitoksissa tapahtuneen opetuksen vähentämistä säästötoimena, joka koituu lopulta opiskelijoiden vahingoksi.

"Rahaa ei ole lähiopetukseen, joten heivataan ne sinne työpaikoille", hän kuvaa uudistusta.

"Meidän kyselymme osoittaa, että sinne on sitä porukkaa nyt heivattu, mutta he eivät saa sieltä opetusta ja ohjausta."

Luukkaisen mukaan reformin tavoitteiksi oli määritelty opiskelun työelämäyhteyden vahvistaminen ja tulevaisuuden työntekijöiden ammattitaidon parantaminen.

"Ne eivät toteudu, koska perustukset eivät ole kunnossa", hän toteaa.

Yhdeksi selkeäksi ongelmaksi Luukkainen nostaa nimettyjen työpaikkaohjaajien puuttumisen työpaikoilla.

Laissa tällainen on määritelty pakolliseksi, mutta Luukkaisen mukaan jopa 40 prosentissa työpaikoista ohjaajaa ei silti ole.

"Eli oppilashan on ihan oman onnensa nojassa."

Tilannetta hankaloittaa se, ettei ammatillisilla opettajilla itselläänkään kyselyn mukaan ole mahdollisuuksia vierailla työpaikoilla riittävän usein. Opettajat kertoivat työssä oppimisen ohjaamiseen käytetyn ajan lyhentyneen merkittävästi rahoitusleikkauksien jälkeen.

Luukkainen pelkää, että ongelmien seurauksena ammatillisen osaamisen taso laskee.

"Nyt pitää tehdä korjausliikkeitä", hän painottaa.

Kysely tehtiin helmikuussa ja siihen saatiin yli 1 400 vastausta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Opettajat kyselyssä: Ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa liian vähän opettajia

Opetusala tarvitsee opettajarekisterin

Opettajan ammattia leimaa edelleen käsitys miesten ja naisten aloista – poikien oppiminen voisi parantua miesopettajien avulla