Posti tekee mittavan investoinnin verkkokaupan kasvuun. Automaattiverkostoa laajennetaan siten, että vuonna 2022 Postilla on 4 000 pakettiautomaattia ympäri Suomen.
Jatkossa jopa 85 prosentilla suomalaisista lähin automaatti sijaitsee vajaan kilometrin etäisyydellä kotiosoitteesta, Posti tiedottaa.
Samalla automaattien käyttötapoja laajennetaan. Pakettien noutamisen ja lähettämisen lisäksi automaatteja voi jatkossa käyttää esimerkiksi kierrätykseen ja vertaiskauppaan.
Postin investoinnin myötä Suomesta tulee edelläkävijä automaattimäärän suhteen.
Verkkokauppa kasvaa Suomessa 10 prosentin vuosivauhtia. Tahdin odotetaan kiihtyvän, sillä suomalaiset arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin.
Vuonna 2025 lähes viidennes arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta, selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.
”Varaudumme investoinnilla verkkokaupan kasvuun. Suomessa kotitalouteen tulee keskimäärin 10 pakettia vuodessa, Keski-Euroopassa kaksi kertaa tämän verran ja Yhdysvalloissa määrä on kolminkertainen. Verkkokaupan kasvaessa myös pakettien määrän odotetaan lisääntyvän”, Postin asiakaskokemus ja -kanavat -yksikön johtaja Kaisa Ilola sanoo.
Vuoteen 2022 mennessä automaatit ovat kaupungeissa noin kilometrin päässä jokaisen kotiosoitteesta. Haja-asutusalueillakin automaatti tulee löytymään nykyistä paljon lähempää - yleensä viiden kilometrin säteellä, Posti kertoo.
Tällä hetkellä Postilla on lähes 1 600 automaattia.
Posti on historiansa suurimmassa murroksessa: kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet, digitalisaatio lisääntyy, paperipostimäärät ovat laskeneet kiihtyvällä tahdilla ja kilpailu kiristyy. Paketit sekä logistiikka tuovat jo yli puolet Postin liikevaihdosta.