LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Autoala: Päästömanipulointi on lisääntynyt kuorma-autoliikenteessä Suomessa -"pyrkivät leikkaamaan kustannuksia"

Manipulointi voi nostaa terveydelle haitallisten päästöjen määrän jopa yli kymmenkertaiseksi.
Manipulointi tapahtuu niin, että päästöjä vähentävät tehdasasetetut järjestelmät kierretään. Kuvituskuvaa. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Päästömanipulointi on lisääntynyt kuorma-autoliikenteessä Suomessa, kertoo Autotuojat ja -teollisuus. Laiton manipulointi kasvattaa autojen päästöt moninkertaisiksi normit täyttäviin ajoneuvoihin verrattuna.

"Uusimmat Euro VI -päästönormit täyttävissä ajoneuvoissa manipulointi voi nostaa terveydelle haitallisten päästöjen määrän jopa yli kymmenkertaiseksi", kertoo järjestön toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.

Päästömanipuloinnin seurauksena muun muassa typenoksidi- ja hiukkaspäästöt kasvavat moninkertaisiksi auton alkuperäisiin ja lain vaatimukset täyttäviin päästöihin verrattuna. Volkswagenin suurta huomiota herättäneessä päästömanipulaatioskandaalissa kyse oli nimenomaan typenoksidipäästöistä.

Meri-Lapissa syyskuussa tehdyssä raskaan liikenteen valvonnassa paljastui, että joka kymmenennessä kuorma-autossa esiintyi ympäristöhaittoja aiheuttavaa päästömanipulointia.

Autoalan mukaan ongelma on huomattava myös muualla Euroopassa. Esimerkiksi Tanskan ympäristöviranomaiset ovat arvioineet, että lähes neljännes tiellä liikkuvista kuorma-autoista on päästömanipuloituja.

"Päästömanipuloitu auto ei ole tieliikennekelpoinen. Mikäli manipulointia havaitaan, auto määrätään ajokieltoon, kunnes se on palautettu ennalleen ja katsastettu uudelleen tieliikennekelpoiseksi", Kallio muistuttaa.

Manipulointi tapahtuu niin, että päästöjä vähentävät tehdasasetetut järjestelmät kierretään. Järjestön mukaan alalla toimii yrityksiä, jotka markkinoivat aktiivisesti palveluja laitteistojen purkamiseksi.

Tyypillistä on purkaa autosta esimerkiksi SCR-laitteisto, joka vähentää typenoksidipäästöjä yli 90 prosenttia.

Autoalan mukaan syynä manipulointiin on pyrkimys leikata kustannuksia. Säästöjä syntyy, kun päästöjä vähentäviä laitteita ei tarvitse huoltaa tai autossa ei tarvitse käyttää SCR-laitteiston edellyttämää lisäainetta. Laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat siten kuljetusalalle epätervettä kilpailua.

Laittomien manipulointien vähentämiseksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys on ehdottanut, että päästömanipulointipalvelujen tarjoaminen kriminalisoitaisiin ja manipuloimisesta seuraisi tuntuvat sakot.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Maaseutuko on kaikkeen syyllinen?

Yle: Suomen hiilinielut ovat oletettuja pienempiä, joten päästövähennyksiä on löydettävä rutkasti lisää

Puurallin päästöt selvitettiin – puun korjuu ja kuljetukset tuottavat yhtä suuret päästöt