LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Suomelle laaditaan valtakunnallinen uusi liikennesuunnitelma – "Infrahankkeista on puuttunut pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta"

Jyväskylän seutu pääsi mukaan valtion ja kaupunkiseutujen väliseen maankäyttöä, liikennettä ja asumista koskevaan MAL-sopimukseen.
Petteri Kivimäki
Kansanedustaja Joonas Könttä (kesk.) Jyväskylästä uskoo, että Keski-Suomen mollivoittoisia väestöennusteita voi haastaa tekemällä aktiivista alue- ja elinvoimapolitiikkaa. Jyväskylä pääsi uutena alueena valtion ja kaupunkiseutujen välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen piiriin, mitä Könttä pitää läpimurtona.

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelutyö käynnistyy Suomessa marraskuussa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) johdolla valmisteltava 12-vuotinen suunnitelma valmistuu kuluvan hallituskauden aikana.

”Suomessa on puuttunut pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta valtakunnallisista liikenne- ja infrastruktuurihankkeista. Siksi olemme saaneet hankittua paljon vähemmän EU-rahaa liikennehankkeisiin kuin esimerkiksi naapurimaa Ruotsi", Marin toteaa.

Muissa Pohjoismaissa valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on jo käytössä.

”Suunnitelma rakentuu Suomen kilpailukyvyn edistämisen, ilmastonmuutoksen torjunnan sekä alueiden elinvoiman ja saavutettavuuden parantamisen varaan", liikenneministeri luonnehtii.

Marin esitteli ajatuksiaan Keski-Suomen liikennefoorumi-tilaisuudessa Jyväskylässä maanantaina.

Loppuvuodesta 2019 hahmotellaan liikennejärjestelmäsuunnitelman päämäärät, tavoitteet ja taloudelliset raamit.

Keväällä 2020 suunnitelmaa työstetään, ja se on määrä viimeistellä vaikutusarvioineen saman vuoden syksyllä.

Tavoitteena on antaa suunnitelmasta selonteko eduskunnalle vuonna 2021.

"Kyseessä on koko hallituskauden tärkein liikennepoliittinen hanke, sillä uudella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla vastataan monipuolisesti tulevaisuuden haasteisiin liikenteessä ja liikkumisessa", Marin toteaa.

Ministeri myöntää, että liikennepuolen kehittämiseen sekä liikenneinfran kunnossapitoon on budjetoitu huomattavasti tarpeita vähemmän rahaa.

"Vuositasolla 1,4 miljardia euroa on budjetoitu perusväylänpidon hoitoon ja korjausvelan lyhentämiseen. Koko nelivuotisen hallituskauden aikana liikenteen kehittämishankkeisiin on varattu miljardi euroa", Marin kertoo.

"Kun eri alueiden yhteenlasketut tarpeet liikenneratkaisujen kehittämiselle ovat yli 50 miljardia euroa, on epäsuhta tässä suuri."

Liikenneministerin mukaan mahdollisuuksia valtion budjetin ulkopuoliselle, liikennehankkeisiin ohjautuvalle rahoitukselle on syytä selvittää.

"Jo viime hallituskaudella on tarkasteltu, olisiko esimerkiksi mittavia raideinvestointeja mahdollista rahoittaa hankeyhtiömallin kautta. On monimutkainen kysymys, onko Suomeen luotavissa elinvoimaisia hankeyhtiöitä, jotka voivat saada markkinoilta lainaa. Asiaa selvitetään", Marin sanoo.

Jyväskylän kaupunkiseutu pääsi tänä vuonna uutena alueena valtion ja kaupunkiseutujen välisten maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevan MAL-sopimuksen piiriin.

Aiemmin MAL-alueita Suomessa olivat pääkaupunkiseutu sekä Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseudut. Nyt mukaan otettiin kaikki yli 100 000 asukkaan kaupungit, eli uusina Jyväskylä, Kuopio ja Lahti.

"MAL-sopimuksen piiriin pääseminen tuo Jyvässeudulle paljon uusia mahdollisuuksia. Käytännössä pääsemme samaan sarjaan painimaan muiden kasvavien kaupunkiseutujen, kuten Helsingin ja Tampereen, kanssa, jyväskyläläinen kansanedustaja Joonas Könttä (kesk.) toteaa.

"Panostamalla aidosti Jyvässeudun kasvuun kykenemme haastamaan koko maakunnan mollivoittoisia väestöennusteita. Jyväskylän ja Jyvässeudun menestys ja kasvu on koko Keski-Suomen etu", Könttä sanoo.

Saarijärveläinen kansanedustaja Petri Honkonen (kesk.) pohtii, voisiko Jyväskylän roolin poikkeuksellisen vahvana koulutuskeskittymänä sisällyttää MAL-sopimuksen.

"Jyväskylä kantaa kovaa vastuuta korkeakoulutettujen kouluttamisesta. Heitänkin nyt valtiovallan suuntaan palloa, pitäisikö tällaisetkin asiat huomioida."

Jyvässeudun MAL-alueeseen lukeutuvat Jyväskylän lisäksi sen ydinkaupunkiseutuun kiinnittyvät Muurame ja Laukaa, Äänekosken kaupunki sekä maaseutumaiset kehyskunnat Uurainen, Petäjävesi, Toivakka ja Hankasalmi.

Petteri Kivimäki
Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) myöntää, että liikennepuolen kehittämiseen on budjetoitu huomattavasti tarpeita vähemmän rahaa.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jyväskylän jättimäistä liikuntapuistoa esitetään valtakunnallisesti merkittäväksi – opetusministeriö saattaa rahoittaa hanketta kahdella miljoonalla

EK huolestunut mahdollisista vastatoimista unionin hiilitulleihin – "Vastatoimet voisivat kohdistua vaikka juustojen vientiin"

Ministeri Mika Lintilä Ylellä tutkijoiden ehdottamista bensiinin ja dieselin päästömaksuista: "Sosiaalisesti ja alueellisesti kestämätön ajatus"