LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Traficom linjasi: Postin on jatkettava saaristossa viisipäiväistä jakelua vilkkaimmin liikennöidyille saarille

Traficomin päätöksen myötä jakelua on mahdollista harventaa noin 170 talouden osalta. Alun perin Posti suunnitteli harventavansa noin 550 talouden jakelukertoja.
Riitta Mustonen
Postilain mukaisesta jakelusta on mahdollista poiketa, jos kotitalous sijaitsee vaikeakulkuisella saaristo- tai erämaa-alueella.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mielestä Postin on jatkettava saaristossa viisipäiväistä jakelua vilkkaimmin liikennöidyille saarille.

Traficom edellyttää, että Posti jakaa yleispalvelukirjeet viitenä arkipäivänä viikossa myös jatkossa sellaisille saarille, joihin on arkipäivisin vähintään kaksi aikataulutettua lauttayhteyttä. Viraston linjauksen mukaan tällaiset saaret eivät ole postilaissa tarkoitettuja vaikeakulkuisia alueita.

Posti ilmoitti keväällä, että se siirtyy jakamaan postia Turun saariston yhteysalusreittien varrella sekä alueen muutamilla postinumeroalueilla kerran viikossa. Nyt Traficom siis toteaa, etteivät Postin suunnittelemat jakelumuutokset ole kaikilta osin postilain mukaisia.

Postilain mukaisesta jakelusta on mahdollista poiketa, jos kotitalous sijaitsee vaikeakulkuisella saaristo- tai erämaa-alueella. Suunnitelmat ovat ristiriidassa postilain mukaan Traficomin mielestä siksi, että Postin suunnittelemat jakelumuutokset eivät sen näkemyksen mukaan kohdistu vain vaikeakulkuisille alueille.

"Jos saarelle on ympäri vuoden säännöllinen aikataulun mukainen lauttayhteys kahdesti päivässä tai useammin, ei sitä voida pitää vaikeakulkuisena. Postilaki ei mahdollista poikkeavaa jakelua tällaisille saaristoalueille", Traficomin apulaisjohtaja Merja Saari sanoo tiedotteessa.

Traficomin päätöksen myötä jakelua on mahdollista harventaa noin 170 talouden osalta. Alun perin Posti suunnitteli harventavansa noin 550 talouden jakelukertoja.

Postin aluepäällikkö Hannu Riihimäki pitää Traficomin vaikeakulkuisuuden kriteerin uutta tulkintaa ongelmallisena ja vuoden 2017 postilain muutoksen kannalta ristiriitaisena. Riihimäen mukaan postilain muutoksen tavoitteena oli nimenomaisesti mahdollistaa joustoa vaikeakulkuisten saaristo- ja erämaa-alueiden yleispalvelukirjeiden keräilyyn ja jakeluun.

"Vaikeakulkuisuus aiheutuu postinjakelussa nimenomaan siitä, että poikkeusalueilla postinjakeluun kuluva kokonaistyöpanos muodostuu huomattavan suureksi verrattuna koko maan keskiarvoon. Viisipäiväisen jakelun edellyttäminen alueilla, joiden jakelukustannukset ovat kaksinkertaiset tai jopa nelinkertaiset maan keskiarvoon verrattuna on kohtuutonta", Riihimäki sanoo tiedotteessa.

Aluepäällikön mukaan lauttayhteys kahdesti päivässä voi olla vaikeakulkuinen postinjakelun kannalta, jos yhteys saareen on aikaisin aamulla ja toinen myöhään illalla. Tällöin postinjakaja joutuisi odottamaan saarelta paluuta useita tunteja. Kun matka-aika saariin etäisyyteen ja kotitalouksien lukumäärään nähden muodostuu hyvin pitkäksi, voidaan saaria hänen mukaansa pitää vaikeakulkuisena saaristoalueena.

Lue lisää:

Posti muutti suunnitelmiaan: Saariston jakelua ei vielä supistetakaan yksipäiväiseksi

Postia aiotaan jakaa Turun saaristossa kohta vain kerran viikossa – jatkuvasti liikennöivän lossin takana olevia alueita luokitellaan vaikeakulkuiseksi

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Näin Postin lakko vaikuttaa Ruokaviraston toimintaan: Pakettipalveluissa häiriöitä, laskuja ei käsitellä, tukipäätösten postituksessa viiveitä

Posti ennustaa: Mahdollinen lakko voi vaikuttaa merkittävästi tämän vuoden tulokseen

Posti investoi mittavasti verkkokauppaan: Vuonna 2022 pakettiautomaatteja on 4 000 ympäri Suomen