LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Kotimaa

Selkäkivut saavat monet suuntaamaan lääkärin vastaanotolle – vakuutuslääkäri kertoo, miten pidät huolta selästäsi

Selälle tekee hyvää kaikenlainen keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta.
Petteri Kivimäki
Selälle tekee hyvää kaikenlainen keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta. Erinomaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi vesijuoksu ja uinti.

Selkäkivut vievät monet lääkärin vastaanotolle hakemaan helpotusta ja aiheuttavat jopa työkyvyttömyyttä. Kelan tilastojen mukaan vuonna 2018 yli 19 000 ihmistä sai sairauspäivärahaa selkäsärkyjen vuoksi keskimäärin 31 arkipäivän ajan.

Työeläkeyhtiö Elon vakuutuslääkäri kertoo, miten selästään voi pitää huolta. Selkäkivut ovat riesana suurimmalla osalla suomalaisista elämän varrella, mutta vaikka selkävaivat pitkittyisivät, murehtimaan ei kannata jäädä.

"Selkä on todella vahva osa kehoa, se ei mene tuosta noin vain rikki. Jo 10-vuotiailla voi olla jonkinlaista kulumaa selän välilevyissä. Vaikka selässä näkyisikin tutkimuksissa muutoksia, se ei tarkoita, että on syytä huolestua", työeläkeyhtiö Elon ylilääkäri Liisamari Krüger muistuttaa tiedotteessa.

Selän hyvinvointia voi tukea esimerkiksi liikkumalla säännöllisesti ja monipuolisesti. Krügerin mukaan selkäkivut ovat monesti alkaneet sen jälkeen, kun liikunnallinen harrastus on jäänyt pois.

Selälle tekee hyvää kaikenlainen keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta. Erinomaisia vaihtoehtoja ovat tasapainoa vaativat vesijuoksu, uinti, hiihto ja tanssi sekä kudosten joustavuutta ja aineenvaihduntaa tukevat pilates ja jooga.

"Kuntosalilla käyminen sopii myös ikääntyville. Lempeämpiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi sauvakävely ja rauhallinen pyöräily", lääkäri vinkkaa.

Jos selkä tuntuu aamulla kankealta ja kipeältä, voimakkaat ja toistuvat kiertoliikkeet saattavat lisätä oireita. Niinpä golf ja tennis kannattaa laittaa hetkeksi tauolle. Tilalle voi ottaa esimerkiksi vesijuoksua, uintia tai lihaskunto-jumppaa.

"Jonkin urheilulajin aiheuttama oireilu voi kuitenkin puolen vuoden tauon jälkeen hävitä, joten lajista ei välttämättä tarvitse kokonaan luopua", Krüger korostaa.

Jatkuvaa tärähtelyä sisältävät lajit, kuten hölkkä kovalla alustalla, voi ajoittain lisätä selkäkipua. Kuntosalilla suurten painojen maastavetoa voi olla hyvä välttää muutaman salikäynnin ajan, jos selkä on tuntunut kipeältä.

On hyvä pitää mielessä, että myös henkinen pahoinvointi, kuten pitkittynyt stressi, ahdistuneisuus tai mieltä painavat koti- tai työasiat, voivat heijastua vartaloon ja aiheuttaa esimerkiksi selkäkipua. Jos jännittää kovasti hartioita tai nukkuu huonosti, se vaikuttaa selkään.

"Selkä on aikamoinen hyvinvoinnin mittari. Jokaisen kannattaa pysähtyä hetkeksi hengittämään, jotta mieli rauhoittuu ja kroppa ehtii vähän rentoutua. Jos stressi painaa paljon, silloin kannattaa pyytää lähipiiriltä apua arjen pyöritykseen", ylilääkäri neuvoo.

Lue lisää:

Krampissa oleva lannelihas voi vinouttaa koko kropan

Älä tuijota vain vaakaa tai säikähdä rasvaprosenttia – kehonkoostumus ratkaisee

Tiesitkö: Näin pääset eroon emännänkyhmystä

Kiusallinen iskias – tästä lihaksesta se voi johtua!

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aarre: Jo kansanparantajat luottivat puolukkaan – kirpeä marjamme ansaitsee yhä superruuan tittelin

Talous on liian tärkeä aihe vaiettavaksi

Maaseutu tuottaa hyvinvointia