Yksityisautoilijoiden tyytyväisyys teiden talvikunnossapitoon on kohentunut Keski- ja Itä-Suomessa – jopa puolet oli tyytyväisiä viime talvena - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Kotimaa

Yksityisautoilijoiden tyytyväisyys teiden talvikunnossapitoon on kohentunut Keski- ja Itä-Suomessa – jopa puolet oli tyytyväisiä viime talvena

Nollan molemmilla puolilla sahaava sateinen talvikeli on tienhuoltajien painajainen.
Johannes Tervo
Teiden talvihoidon kannalta hankalimpia kelejä ovat sellaiset, joissa lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Arkistokuva.

Maanteiden talvikunnossapidon luokituksia on nostettu useilla vilkasliikenteisillä pääteillä ja keskivilkkailla seututeillä Keski-Suomen ja Pohjois-Savon ely-keskusten alueilla, ja muutokset ovat heijastuneet myös tienkäyttäjien kokemuksiin.

"Väyläviraston teettämän tutkimuksen mukaan viime talvena yksityishenkilöistä Keski-Suomen ely-keskuksen alueella 48 prosenttia oli tyytyväisiä talvikunnossapitoon, kun toissatalvena tyytyväisiä oli 37 prosenttia. Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella tyytyväisten osuus oli kasvanut 31 prosentista 50 prosenttiin", raportoivat ely-keskukset tiedotteessaan.

Pohjois-Savon ely-keskuksen alueeseen kuuluvat Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala.

"Parannusten ansiosta noin 90 prosenttia tieliikenteestä kulkee korkeimpien talvihoitoluokkien teillä. Verrattuna talveen 2017–2018, käytämme tänä talvena Keski-Suomen ely-keskuksen alueella noin 0,5 miljoonaa euroa ja Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella noin 1,5 miljoonaa euroa enemmän auraukseen ja muuhun talvihoitoon", kertoo kunnossapitovastaava Marja Bäck.

Lämpimät talvet ovat nykyään tienhoitajien vakituinen murheenkryyni.

"Talvihoitotoimenpiteiden kannalta hankalimpia kelejä ovat sellaiset, joissa lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin", ely-keskukset arvioivat tiedotteessa.

Tilannetta pahentaa lauhtumisen aikainen runsas lumisade, joka voi muuttua alijäähtyneeksi vesisateeksi. Lumen ja sohjon poisto vie aikansa, eikä liukkautta voi näissä tilanteissa torjua ennakoivasti.

Vesisade voi huuhtoa suolan tai hiekan tieltä, jolloin kylmään tienpintaan saattaa muodostua liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen jääkerros.

"Tällaiset nopeat sään vaihtelut ovat yleistyneet ja niitä voi esiintyä läpi talven. Varsinkin Keski-Suomessa ilmiötä on ollut alkutalvesta, eikä onnettomuuksiltakaan olla vältytty. Ely-keskus on reagoinut tilanteeseen käymällä keskusteluja urakoitsijoiden kanssa siitä, miten jatkossa näissä tilanteissa voitaisiin toimia paremmin", toteaa kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.

Vaihtelevien kelien lisäksi kunnossapidon haasteena on elyjen mukaan monin paikoin myös päällystettyjen teiden heikko kunto.

Lue lisää

Ministeri Kiuru haastaa keskustan

"Eihän tämmöisiä tuotteita kaupasta saa!" – lähiruoka innostaa Pohjois-Savossa

Oletko sinä törmännyt tiellä oleviin vaahtohattaroihin? Vaahdolla voi ely-keskuksen mukaan olla autoilijoita helpottava tarkoitus

Muikkuja, kukkoja ja puhdasta pohjoissavolaista ruokaa – Kuopion alue sai ensimmäisenä Suomessa kansainvälisesti arvostetun gastronomiatunnustuksen