Lakko karsi asiakkaita – yrittäjäkyselyn mukaan moni vähensi asiointia Postin kanssa lakon seurauksena - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Kotimaa

Lakko karsi asiakkaita – yrittäjäkyselyn mukaan moni vähensi asiointia Postin kanssa lakon seurauksena

Vahinkoa lakko aiheutti 36 prosentille kyselyyn vastanneista yrittäjistä.
Jarkko Sirkiä
Postin viime vuoden lakkoilusta koitui harmia monelle.

Matkahuolto ja alan muut toimijat hyötyivät Postilakosta saamalla lisää asiakkaita. Osa lakon aikana toimitustapaa vaihtaneista ei enää aio palata Postin asiakkaaksi.

Suomen Yrittäjien Kantar TNS:llä teettämän selvityksen mukaan 46 prosenttia yrittäjistä aikoi vähentää Postin palvelujen käyttöä lakon seurauksena. 36 prosenttia yrityksistä kertoi, että Postin lakko aiheutti yritykselle vahinkoa. Joulukuun alkupuoliskolla tehtyyn tutkimukseen vastasi yhteensä 1 007 pk-yrityksen edustajaa.

Postilakon aikana vastaajista 27 prosenttia siirsi jakelua muihin jakelukanaviin, kuten Matkahuoltoon.

Matkahuolto kertoi heti vuoden alussa Talouselämässä ja Uudessa Suomessa, että asiakasmäärät ovat kasvaneet selvästi. Toimitusjohtaja Janne Jakola arvioi, että Matkahuolto yltää tänä vuonna yli 30 prosenttia suurempiin pakettimääriin edellisvuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa noin 20 miljoonaa pakettia vuodessa.

Matkahuollon suuri suosio näkyi joulun alla ruuhkautumisena.

Matkahuollon ja Postin lisäksi Suomen pakettimarkkinoilla toimii joukko ulkomaisia yrityksiä, kuten UPS, DHL ja Schenker, jotka saattoivat hyötyä Postilakosta, mainitaan Suomen yrittäjien verkkouutisessa.

Lue lisää

MTK kannattaa tiedonvälitystukea ja vaatii investointeja tietoliikenneyhteyksiin

Kesäloman omavaraisuuden jälkeen hamstraus havahdutti – keväällä venyneitä yrittäjiä ei palkita, vaan pikemminkin piiskataan lisää

Selkeät sopimukset suojaavat monilta riskeiltä

Viisas varautuu ajoissa