Kotimaa

Liian varhain kasvot menosuuntaan, ilman istuinta tai ilman turvavyötä – moni vanhempi heikentää tietämättään lapsen turvallisuutta liikenteessä

Turvaistuinratsioiden perusteella yli puolella on parannettavaa alle kolmevuotiaiden turvaistuinten käytössä.
Markku Vuorikari
Lain mukaan lapsella on oltava autoillessa turvaistuin 135 senttimetriä pitkäksi asti.

Moni vanhempi tekee autoillessaan lasten turvallisuutta heikentäviä valintoja, osaksi myös tietämättään. Yleisimmät virheet liittyvät liian varhaiseen matkustamiseen kasvot menosuuntaan, turvaistuimen autoon kiinnittämiseen ja istuimesta luopumiseen liian aikaisin.

"Valitettavasti ei ole myöskään mitenkään tavatonta, että esimerkiksi päiväkotimatkoilla lapsella ei ole turvaistuinta eikä edes turvavyötä", kertoo Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen vakuutusyhtiö LähiTapiolan tiedotteessa.

Lain mukaan lapsella on oltava autoillessa turvaistuin 135 senttimetriä pitkäksi asti. Selkä menosuuntaan matkustamista liikenneturvallisuuden asiantuntijat suosittelevat niin pitkään kuin mahdollista.

"Lapsen pää on painava ja niska herkkä. Selkä menosuuntaan olevissa istuimissa ne saavat parhaimman tuen törmäystilanteessa. Koukussa olevat jalat eivät ole lapselle haitaksi, eivätkä ne ole syy kääntää turvaistuinta kasvot menosuuntaan liian aikaisin", Loikkanen kertoo.

Yli kolmevuotiaista kolmannekselle ja yli puolella alle kolmevuotiaista havaittiin Poliisin ja Liikenneturvan vuoden 2019 alussa toteuttamissa turvaistuinratsioissa parannettavaa.

Alle kolmevuotiailla ongelma oli usein istuimen kääntäminen liian varhain kasvot menosuuntaan. Yli 10 prosentissa tapauksista turvaistuinta käytettiin väärin. Muutamassa prosentissa tapauksista lapsilla ei ollut edes turvavyötä.

Yleisten suositusten mukaan lapsen pitäisi matkustaa selkä menosuuntaan vähintään kolmevuotiaaksi, mutta turvallisuuden kannalta lapsen kannattaisi matkustaa selkä menosuuntaan 4–5-vuotiaaksi asti. Tämä voi olla hankalaa johtuen ostetusta turvaistuimesta ja siitä, että pituus- tai painoraja tulee vastaan.

"Tässä asiassa ei kuitenkaan kannata säästää, vaan hankkia lapselle turvaistuin, joka on hyväksytty 25 kiloon saakka, jolloin lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään", kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

"Kun kookkaampi turvaistuin käy pieneksi, tarvitaan lapselle turvavyöistuin tai ainakin korokeistuin, jotta turvavyöt kiinnittyvät oikein. Turvavyöistuin suojaa lasta myös sivuilta. Korokeistuimen avulla vyö saadaan huomattavasti parempaan asentoon kuin ilman sitä."

Hyväkään turvaistuin ei auta, jos sitä ei käytetä oikein. Tämän vuoksi on tärkeää tutustua huolella istuimen käyttöohjeisiin.

Monet suosivat Isofix-kiinnitystä turvaistuimelle, joka helpottaa turvaistuimen oikeaa ja turvallista asentamista. Sen suurin hyöty on turvallisuus ja helppokäyttöisyys, joka vähentää mahdollisuutta istuimen väärään kiinnittämiseen autossa.

"Kannattaa tutustua myös istuinten painorajaan. Hyvä vyökiinnitteinen istuin mahdollistaa selkä menosuuntaan matkustamisen vielä 25-kiloiselle lapselle. Vöillä autoon kiinnitettävät turvaistuimet vaativat ehkä enemmän osaamista ja vaivanäköä kiinnittämisessä varsinkin ensimmäisillä käyttökerroilla ja jos niitä joudutaan siirtämään ajoittain autosta toiseen", Nieminen kertoo.

Liikenneturva ei suosittele käytetyn turvaistuimen hankkimista, koska ostetun istuimen historiaa ei voi tietää, eikä kolarista tule välttämättä näkyviä vaurioita. Myöskään yli seitsemän vuotta vanhaa istuinta ei kannata käyttää.

Lapsen turvaistuinten tulee myös täyttää eurooppalaiset minimivaatimukset. Liikenneturva suosittaa käyttämään mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan asennettavaa, ruotsalaisen plus-testin läpäissyttä turvaistuinta.

Lue lisää