Kotimaa

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallismediaa sekä painotalo Alma Manun

Alman tunnetuimpia jäljelle jääviä brändejä ovat Kauppalehti, Iltalehti, Talouselämä ja Etuovi.com.
Kuvitus: Juho Leskinen
Alma Media myy Sanomalle Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallismediaansa sekä painotalo Alma Manun.

Alma Media myy Sanomalle Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallismediaansa sekä painotalo Alma Manun, kertoo Alma Media.

Myytävien liiketoimintojen viime vuoden liikevaihto oli noin 99 miljoonaa euroa. Kauppasumma ilman velkoja ja käteisvaroja on 115 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuessa siirtyy yhteensä 365 henkilötyövuotta. Myytävillä lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta.

Sanoma maksaa hinnan käteisenä ja rahoittaa kaupan velkarahoituksella, olemassa olevilla rahoitussopimuksillaan. Sanoma arvioi yritysoston tuovan noin 13 miljoonan euron vuotuisen nettosynergian, jonka se odottaa toteutuvan täysimääräisenä vuonna 2022.

Kaupan toteutuminen vaatii normaalien ehtojen täyttymisen, ja näihin kuuluu Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntä. Osapuolet arvioivat, että kauppa toteutuu vuoden 2020 aikana. Kaupan toteutumiseen saakka toiminnat jatkavat erillään.

Kaupan toteutumisen myötä Sanoma Media Finland Oy:lle siirtyy yhteensä 365 työntekijää.

Kaupan myötä Alma Median painopiste siirtyy entistä selvemmin digitaalisen ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median digitaalisen liikevaihdon osuus nousee lähelle 70:tä prosenttia. Alman tunnetuimpia jäljelle jääviä brändejä ovat Kauppalehti, Iltalehti, Talouselämä ja Etuovi.com.

"Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin", Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

Aamulehti jatkaa toimintaansa entisellään, kuten muutkin brändit.

"Aamulehti tekee journalismia, jotta sen tilaajat sekä Tampereen talousalue ihmisineen ja yrityksineen menestyisivät ja voisivat paremmin. Tässä tarkoituksessa olemme ilmestyneet vuodesta 1881 ja ilmestymme vastedeskin. Omistajamuutos ei tähän vaikuta", sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu Aamulehden verkkosivuilla.

Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen on huolestunut mediaomistuksen keskittyessä entisestään.

"Toivotan onnea kollegoilleni Kaius Niemelle ja Tomi Lähdeniemelle heidän puolustaessaan moniäänistä suomalaista journalismia. Työ ei ole helppo. Näen tässä valitettavasti journalistisen moniäänisyyden kuihtumisen erityisesti maakuntien osalta."

"On yhä tärkeämpää että maakuntien ääni kuuluu myös yksityisessä ja riippumattomassa suomalaisessa mediassa. Maaseudun Tulevaisuus joka tapauksessa pitää sitä yllä. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin."

MT:tä julkaisevan Viestilehtien toimitusjohtaja Anu Nissinen pitää muutosta merkittävänä.

"Media-alan keskittyminen on ollut käynnissä jo jonkin aikaa, mutta tämä on iso kauppa toimialallamme. Nousevatko jatkossa maakuntien asiat riittävästi esiin? Koko Suomen asioiden esillä pitäminen ei saa vähentyä."

Lue lisää