Karo Kovalainen kyllästyi kotiseutunsa heikkoon tienpitoon ja teki kantaa ottavan videon: "Meitä maaseudun asukkaita ei kuunnella" - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Kotimaa

Karo Kovalainen kyllästyi kotiseutunsa heikkoon tienpitoon ja teki kantaa ottavan videon: "Meitä maaseudun asukkaita ei kuunnella"

Kritiikin kohteeksi joutuneita teitä hoitavan YIT:n työpäällikön mukaan tämä talvi on ollut erittäin haastava.

Suomussalmella asuva Karo Kovalainen on kyllästynyt kotiseutunsa tiestön heikkoon kuntoon. Niinpä hän on tehnyt aiheeseen liittyen kantaa ottavan videon.

Kyllästymistä ja turhautumista on aiheuttanut esimerkiksi Moisiovaarantien kunto.

Kovalainen kertoo, että hän on kuvannut tiestä videomateriaalia useamman kerran talven aikana. Ajatus siitä, että hän koostaa kuvaamastaan materiaalista videon, kirkastui vuodenvaihteen tienoilla.

"Kävi ensimmäisen kerran mielessä, ettei näin voi jatkua, kun näyttää, että tilanne pahenee", hän lisää.

Ongelmia tienhoidossa on Kovalaisen mukaan ollut jo vuoden 2019 alusta lähtien. Tuolloin tieurakka siirtyi YIT:n hoidettavaksi.

Mies harmittelee sitä, että tien kunnosta on annettu toistuvasti palautetta, mutta oikeastaan mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut.

"Vaikka annetaan palautetta ja tie on ihan mahdottomassa kunnossa, tuntuu, että siihen palautteeseen ei reagoida", hän sanoo.

Tienhoidon tilanne ymmärrettävästi ärsyttää Kovalaista.

"Meitä maaseudun asukkaita ei kuunnella, eikä tätä tilannetta oteta vakavasti", hän jyrähtää.

Huolestuttava tilanne on erityisesti siksi, että liikenneturvallisuus vaarantuu. Toisaalta tie on Kovalaiselle ainoa reitti kotoaan taajamaan.

Ongelman ytimessä on Kovalaisen arvion mukaan se, että YIT:n työnjohtajat eivät osaa reagoida paikallisiin olosuhteisiin.

"Onko tämä talvi tullut niin kalliiksi, että rahat ovat loppu?", hän pohtii.

YIT:n työpäällikkö Kari Tolonen toteaa Maaseudun Tulevaisuudelle, että kulunut talvi on ollut kunnossapidon näkökulmasta erittäin haastava. Hän huomauttaa, että tänä talvena sekä aurattujen kilometrien määrät ja käytetyn hiekoitushiekan tonnimäärät ovat kasvaneet puolitoistakertaisiksi normaaliin nähden.

"Tämä talvi on poikkeuksellinen. Näin hankalaa talvea ei ole minun kohdalleni sattunut ", Tolonen sanoo.

Tolosella on teiden talvihoidosta kokemusta 39 vuoden ajalta.

Työpäällikkö huomauttaa, että sama aliurakoitsija hoitaa kyseistä tietä edelleen, vaikka urakka onkin siirtynyt YIT:lle Destialta.

"Eli siinä tekijässä ei tapahtunut minkäänlaista muutosta. Aliurakoitsija tuntee tien entuudestaan", hän painottaa.

Tien hoidolle asetetut laatuvaatimukset ovat Tolosen mukaan samat kuin aiemminkin. Siinäkään ei siis ole tapahtunut mitään muutosta.

Nopeasti muuttuvat sääolosuhteet eli toisin sanoen se, että saman päivän aikana tietyllä alueella saattaa sataa lunta ja vettä, ovat Tolosen mukaan johtaneet siihen, että tienhoidosta on tullut runsaasti palautetta.

"Palautettahan pyydetäänkin aina", hän lisää.

Karo Kovalainen on todennut, että YIT:n työnjohtajat eivät osaa reagoida paikallisiin olosuhteisiin. Tolonen huomauttaa, että sekä tiealueen työmaapäällikkö että työnjohtaja ovat paikallisia.

Lue lisää

Teiden varsille päätyy mitä erikoisempia roskia aina kodinkoneista take away -pakkauksiin: "Käsittämätöntä, että vuonna 2020 ihmiset kohtelevat ympäristöään näin"

Reijo Vuoksenranta urakoi ympärivuotisesti teitä suunnittelemillaan tienhoitolaitteilla –"Mitä tahansa yksityiskohtaa tuotteesta kysytäänkin, osaan aina perustella, miksi olen tehnyt sen niin"

Tiekunnan ulkopuolinen toimitsijamies tekee tienpidosta sujuvampaa, mutta harva tiekunta osaa vielä hyödyntää mahdollisuutta

Tänä talvena auraus on jäänyt vähiin mutta teiden paikkausta on urakoitsijalle riittänyt: "Tässä traktorissa minulla on ensimmäistä kertaa portaaton vaihteisto enkä enää pois vaihtaisi"