Maaseudun Tulevaisuus

Kotimaan matkailu tuo työpaikkoja

Maaseudun Tulevaisuus 09.03.2015

Kotimaan valitseminen matkakohteeksi on Suomen työllisyyttä kohottava valinta, sanovat Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA tänään alkaneessa ”Olet jo perillä” –kampanjassa. Nelihenkisen perheen matkasta Lappiin jää Suomeen 700 euroa verotuloja.


Jaana Kankaanpää

”Olet jo perillä” -kampanja tavoittelee lisäystä kotimaisen matkailun määriin, mikä toisi Suomeen lisää työpaikkoja ja verotuloja.

Kotimaan matkailu muodostaa suurimman osan Suomen matkailusta. Vuonna 2013 Suomessa kirjattiin yhteensä 20,2 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisten yöpymisiä oli 14,1 miljoonaa. Tällä hetkellä matkailutoimialat työllistävät kaikkialla Suomessa 140 000 työntekijää, joista nuorten alle 26-vuotiaiden osuus on noin kolmannes. Matkailuelinkeinon merkitys työllisyyden kannalta on erittäin tärkeä ympäri Suomea.

”Matkailu- ja ravintola-ala on yksi harvoista Suomen potentiaalisista kasvualoista. Alalle voi syntyä 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2025 mennessä. Kotimaassa tehtävä lomamatka edistää Suomen työllisyyttä”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

”Kotimaan matkailutulot jäävät paikallistalouteen ja ulottuvat myös majoituspalveluiden ulkopuolelle. Matkailualalle syntyvät työpaikat myös pysyvät kotimaassa, sillä Järvi-Suomesta tai Kolin upeista maisemista ei voi nauttia muualla”, sanoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Matkailualan yritykset maksavat käytännössä kaikki veronsa Suomeen. Kotimaisen matkakohteen valitseminen ulkomaisen matkakohteen sijaan heijastuu positiivisena vaikutuksena muille toimialoille: yksi matkailuun käytetty euro tuo 56 senttiä muille toimialoille. Esimerkkinä nelihenkisen perheen laskennallinen matka Lappiin jättää Suomeen 700 euroa verotuloja eri toimialoilta. Ulkomaille suuntautuvasta matkasta jää Suomen valtiolle ja kunnille verotuloja vain murto-osa tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit