Maaseutu

Kainuun tietäjät nostattivat lemmen kyseenalaisilla keinoilla

Yliluonnollisille tarinoille löytyy Kainuusta yhä kertojia. Myös piilotetut aarteet odottavat löytäjäänsä.
Kari Salonen
Hyrynsalmelta Helsingin Seurasaareen siirretty Hallantalo oli kuuluisa vieraanvaraisuudestaan, kertoo Satumaarit Myllyniemi kirjassaan Korpimuseo. "Hallan ukko elvytti Hyrynsalmen poronhoitoa ja suositteli kaikille otettavaksi 'Akka ja mökki ja poro poro poro'."

Kulttuuriantropologi Satumaarit Myllyniemi on kerännyt Kainuusta satoja tarinoita.

”Voisi sanoa, että poikkeuksetta minut on vedetty lämpimästi kynnyksen yli sisään pirttiin”, Myllyniemi kuvailee. ”Taikausko ei ole kadonnut mihinkään, se on vain hieman muuttanut muotoaan.”

Myllyniemi itse innostui uskomusperinteestä, kun hänen Kainuussa tapaamansa vanhus alkoi kesken tavallisen keskustelun kertoa yliluonnollisista olennoista.

”Hän jutteli tyhjösistä, jotka kesähelteellä sytyttelevät pellon reunamia, nakkelevat esineitä uunin päältä sekä tökkivät ja nipistelevät nukkuvia”, Myllyniemi kuvailee.

Moneen pulmaan haettiin ennen vastausta tietäjiltä. He osasivat esimerkiksi nostattaa lemmen.

Suomussalmen Murhijärvellä, aivan Venäjän rajalla, asui vielä 1900-luvun alussa tietäjä, joka yhdisti nuoria pareja. Tietäjän neuvojen mukaan elävältä pääskyseltä otettiin kieli, lintu vapautettiin ja sitten pääskysen kieli suussa suudeltiin mieluista tyttöä tai poikaa. Näin saatiin ihastus rakastumaan.

Mustaa magiaa voitiin käyttää sairastuttamaan tai köyhdyttämään taikojen kohteita. Niiden teossa auttoi taikapussi, joka sisälsi kuolleiden ruumiinosia, punaista lankaa, karhun ja käärmeen hampaita, hautausmaan multaa ja ukkosen polttamaa puuta.

Tietäjän syrjäinen asuinpaikka ei ollut mikään sattuma.

”Kansallisromantikot uskoivat, että mitä syvemmällä korvessa asumus oli, sitä suurempi oli ihmisen kansanrunouden taito”, Myllyniemi kertoo.

”Luonnon koskematon hiljaisuus ja erämaamiljöö kirvoittivat ihmisen henkiset voimavarat. Tuo syrjästä katsomisen kyky on edelleen läsnä, ja monilla ihmisillä on herkkä luontosuhde.”

Kainuu on täynnä aarteita

Historiallisen ajan tarinoita värittävät kertomukset rappasodasta ja Isovihasta.

”Sota-aikoihin ja levottomuuksiin liittyy aarretarinoita, joissa kerrotaan kainuulaisten ryöstäjiltä piilottamista aarteista”, Myllyniemi kertoo.

Vainolaisten lisäksi aarteita on piilotettu myös perillisiltä. Kun aarteiden ei haluttu joutuvan perillisten käsiin, ne kaivettiin piiloon johonkin syrjäiseen paikkaan. Usein aarteelle asetettiin ehdot, joiden vuoksi sitä on mahdotonta saada.

Hyrynsalmen Salmijärven rannasta oli yhden tarinan mukaan 1900-luvun alussa löytynyt hopea-aarre. Kaksi miestä oli nostanut sen, mutta toinen löytäjä kuoli kauan kiduttuaan. Toinenkaan ei saanut rauhaa, ennen kuin oli palauttanut hopeat.

Vaella Kainuussa kummitusten asuinsijoilla ja aarteiden kätköpaikoilla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aarre: Sorvaaminen on ikivanha taito: ”Alkuun pääseminen ei ole vaikeaa”

Uudenmaan maakuntajohtaja vaatii Ylellä aluekehitysrahojen jakoperusteiden muuttamista: Rahaa idän ja pohjoisen sijaan etelään sekä länteen

Karhu valitsi melkoisen tapahtumapaikan hyökkäykselleen – tapahtuma tallentui kameraan