Maaseutu

Korjaamoille ja autoliikkeille tulossa lupa katsastaa

Korjaamot ja autoliikkeet ovat saamassa mahdollisuuden katsastaa autoja. Uudistuksen ennakoidaan liki kaksinkertaistavan katsastuspaikkojen määrän, mutta maaseudulla tilanne ei välttämättä parane.
Kari Salonen

Vireillä olevan lakimuutoksen myötä kuluttaja saisi vuodenvaihteessa sekä korjaamopalvelut että katsastuksen yhdeltä luukulta.

Katsastuslupalain uudistus on ilmeisimmin tulossa eduskuntaan syksyllä. Jos lakimuutos toteutuu, katsastustoimipisteiden määrä kasvaa ja kilpailu kovenee. Tämän toivotaan pitävän myös hinnat kurissa.

Katsastuksen hinnassa on nykyisellään huikeita alueellisia eroja. Harvaan asutuilla seuduilla hinta pompsahtaa ylös. Verisintä kilpailu on Joensuussa, missä hinnat ovat alhaisimpia.

Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liiton (YKL) toiminnanjohtaja Jyrki Hautaviita luettelee muita kovan kilpailun paikkoja: Turku, Tampere, Oulu.

Hän ei usko uudistuksen tuovan lääkkeitä alueellisiin eroihin. ”Uudet asemat sijoittuvat sinne, missä on katsastettavia ajoneuvoja.”

Pudotuspeli luvassa

Suomessa on noin 350 katsastusasemaa. Hautaviita ounastelee, että uusia asemia tulee lakimuutoksen myötä 200–300.

YKL:n jäsenillä on reilu kolmannes markkinaosuudesta. Brittiomisteisen A-katsastuksen prosentit ovat jonkin verran suuremmat. Espanjalaisen rahan K-1-Katsastajien siivu on puolet YKL:n palasta.

Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtajan Pekka Rissan liitossa on jäseninä sekä mahdollisia tulevia yrittäjiä että perinteisiä katsastajia, joille muutos antaisi mahdollisuuden laventaa korjaamopuolelle.

Katsastajat joutunevat enemmän investoimaan laitteisiin, jos lähtevät mukaan korjaustoimintaan kuin päinvastaisessa tapauksessa, Rissa arvioi.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen otaksuu, että alalle tulee vahvoja toimijoita isoista ketjuista.

”Jos kylällä on yksittäinen korjaamo, jossa pari miestä tekee perushuoltoja ja remppaa pakoputkia, en usko, että he lähtevät katsastustoimintaan.”

YKL on myös ilmaissut huolensa katsastuksen riippumattomuudesta, jos sama yritys korjaa ja katsastaa auton.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ylitarkastaja Erik Asplund selventää, että katsastajana ei saa toimia korjauksen tehnyt työntekijä, mutta yrityksen toinen työntekijä voi katsastaa ajoneuvon.

Sama liike katsastaa ja korjaa, jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä, YKL:n Hautaviita täräyttää.

Katsastuslain uudistus on ollut vireillä viitisen vuotta.

Johtava asiantuntija Kari Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että hallituksen esitys on nyt eduskunnan liikenne- ja viestintäkomitean käsiteltävänä. Jotta laki astuisi voimaan suunnitellusti, eduskunnan pitäisi hyväksyä laki syysistuntokaudella.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uutissuomalainen: Ajokieltojen määrä kasvoi rajusti katsastuskriteerien muututtua

Uusien autojen katsastusväli harvenee

Autoliitto: Hintakilpailu kiristyy, kun katsastusvälit harvenevat