Maaseutu

Luova hulluus houkuttelee turisteja Suomeen

Maailmalla tiedetään, että Suomessa on puhdas luonto ja korkealuokkaista teknologiaa. Millä muulla tavoin voimme erottua matkailumaana? Asiantuntijat korostavat elämyksiä ja luovaa hulluutta.
Jaana Kankaanpää

”Tutkimukset osoittavat, että kirja valitaan usein kannen perusteella. Myös matkakohde on tunnepitoinen valinta. Lomaan sisältyy suuria odotuksia, halutaan kenties erottua muista. Matkailupalveluja kehittäessä on pohdittava, miten lisäämme niiden elämyksellisyyttä”, pohtii toimitusjohtaja Kristiina Helenius lobbausyhdistys AmChamFinlandista.

Hän istui jokunen vuosi sitten Suomen maabrändivaltuuskunnassa, jossa Suomi-kuvaa pohdittiin myös matkailun kannalta.

Suomella on yksi erinomainen piirre, joka erottaa sen muista: eksentrisyys eli tuttavallisemmin luova hulluus. Sitä kannattaisi hyödyntää matkailupalveluiden markkinoinnissa enemmänkin. Saappaanheiton, suopotkupallon ja savusaunojen maa tarjoaa matkailijalle lukuisia elämyksiä.

”Jollei kirjan kansi ole kunnossa, kirjaa ei koskaan valita. Tällä hetkellä Suomi-kirjan kansi on turhan kylmä ja ehkä hieman kotikutoinen”, Helenius palaa valitsemaansa vertauskuvaan.

Suomalaiset ovat kuitenkin saaneet italialaisilta hyvää palautetta ystävällisyydestään ja palvelualttiudestaan, kertoo Maija Loikkanen Matkailun edistämiskeskuksen VisitFinland-verkostosta.

Hänkin korostaa luovaa hulluutta: ”On hyvä, että olemme hyvällä tavalla omituisia ja osaamme nauraa itsellemme. Stereotypia jäyhistä suomalaisista karisee pois.”

Lue lisää