Maaseutu

Romuautosta saa rahaa

Romutettavasta autosta saa ensi keskiviikosta lähtien palkkion, jos sen tilalle hankkii uuden. Heinäkuun alussa alkava kampanja pyrkii nuorentamaan henkilöautokantaa, parantamaan liikenneturvallisuutta ja vähentämään päästöjä.
Ville-Petteri Määttä
Romutettavien autojen elämä ei täysin pääty, vaan niistä reilu 80 prosenttia voidaan kierrättää. "Autosta noin 70 prosenttia on terästä, jota voidaan kierrättää lähes ikuisesti", Kuusakoski Recyclingin yhteiskuntasuhteiden johtaja Risto Pohjanpalo arvioi.

Kampanjan ideana on, että autoilijat tuovat yli kymmenen vuotta vanhat henkilöautonsa romutettavaksi ja ostavat niiden tilalle uuden, turvallisemman ja vähäpäästöisen auton. Oston yhteydessä he saavat alennusta 1500 euroa.

Valtio maksaa tästä summasta 1000 euroa ja maahantuojat loput 500 euroa.

Tavoitteena on uudistaa autokantaa 3000–5000 henkilöautolla. Valtio osallistuu kampanjaan kolmella miljoonalla, mikä tarkoittaa ainakin 3000 henkilöauton rahoitusta.

Kampanja toteutetaan 1.7.–31.12.2015.

Suomen autokanta iäkäs

Suomalainen autokanta on Eurooppaan verrattuna vanhaa.

"Suomalaisen auton keski-ikä on 13 vuotta ja romutusikä noin 20 vuotta, kun muualla Euroopassa keski-ikä on 8–9 vuotta ja romutusikä 15 vuotta", Autotuojien puheenjohtaja Antti Ruhanen kertoo.

Myös iäkkäiden autojen turvallisuus on heikohko.

"Romutusikäisissä autoissa on usein puutteita turvallisuudessa. Niiden ajoneuvotekniikka ja turvarakenteet, kuten korin rakenne ja turvatyynyt ovat vanhentuneet", Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo.

Romutettavien autojen elämä ei kuitenkaan pääty täysin, vaan niistä reilu 80 prosenttia voidaan kierrättää.

"Autosta noin 70 prosenttia on terästä, jota voidaan kierrättää lähes ikuisesti", Kuusakoski Recyclingin yhteiskuntasuhteiden johtaja Risto Pohjanpalo arvioi.

Lue lisää

Mopoauto auttaa saamaan kesätöitä, 15-vuotias Petrus uskoo

Uusi lakihanke vie julkisia koulu-, Kela- ja jätekuljetuksia kohti täyssähköautoja, mutta se huomioi myös alueelliset erot – ulkopuolelle jäävät muun muassa hälytysajoneuvot

"En minä, mutta muut..." — Viidennes suomalaisista hermostuu liikenteessä melko usein

Hirvipiippauksia suunnitellaan autoihin