Maaseutu

Tislaamo ja tiedotuskanava ovat tulevaisuuden maaseutua

Maaseudun tulevaisuuden tekijä 2015 -kilpailun jaetulle ensimmäiselle sijalle ylsivät paikalliset yritykset ja ihmiset yhdistävä julkaisualusta Nopola News Kyyjärveltä sekä napue-ginistään tunnetuksi tullut Kyrö Distillery Company Isostakyröstä.
Johannes Tervo
Kyrö Distillery Companyn väki iloitsee nimityksestään Maaseudun tulevaisuuden tekijäksi. Kuvassa vasemmalta myyntivastaava Jouni Ritola, päätislaaja Kalle Valkonen, toimitusjohtaja Miika Lipiäinen ja toimistopäällikkö Heidi Tuomainen.

ISOKYRÖ, KYYJÄRVI (MT)

Kyyjärven mediamyllärit ry:n kehittämä Nopola News on netissä toimiva informaatiokanava yrityksille, kuntalaisille ja kunnanvaltuustolle. Sivusto perustuu paikallisten ihmisten itsensä tuottamaan sisältöön.

”Nopola News on kymmenen vuoden kuluessa auttanut uskomattomalla tavalla maaseutuyhteisön verkostoitumisessa. Se on paikallinen, ja se on osa modernia maaseutua. Se on kulttuurifoorumi, tuki elinkeinoelämälle ja aivan loistava yhteisöllisyyden vahvistaja”, toteaa kilpailun päätuomarina toiminut eduskunnan vara­puhemies, kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.).

Kyrö Distillery Company on puolestaan Isossakyrössä toimiva, vahvasti kasvuhakuinen ja kansainvälisille myynti­markkinoille suuntaava gini- ja viskitislaamo.

“Pellolta giniksi on huomattu laajalti maailmalla, ja tämä oiva innovaatio on myös kaupallistumassa hyvää vauhtia. Se ilmentää vahvasti suomalaista maaseutua ja on synnyttänyt ja vauhdittanut maaseudulla myös ravintola- ja matkailutoimintaa”. Pekkarinen toteaa.

Julkaisualusta oli aikaansa edellä

Nopola Newsin tarina alkoi vuosikymmen sitten. Perustajajäsen Aaro Toppisen mukaan idea lähti tarpeesta luoda nettisivusto ja yhteinen julkaisualusta, jossa kaikki alueen toimijat voisivat hoitaa tiedotustaan.

”Vuonna 2005 oli villityksenä, että jokaisella kylällä on omat nettisivut. Päätimme koota resursseja yhteen.”

Toinen perustajajäsen Veikko Huumarkangas korostaa, että Nopola Newsin vahvuus on sen monipuolisuudessa.

”Samaa julkaisualustaa käyttävät paikalliset yritykset, urheiluseurat, kylät sekä Kyyjärven kunta. Palvelu vahvistaa paikallisidentiteettiä, tukee lähidemokratiaa ja virkistää yritystoimintaa maaseudulla.”

Nopola Newsin vallankumouksellisuudesta kertoo jotain se, että historian ensimmäinen Youtube-video oli ladattu nettiin vain kuukautta aiemmin, kuin yrityksen julkaisualusta aloitti toimintansa toukokuussa 2005.

”Olimme aikaamme edellä. Tämän merkitystä ei tajuttu valtakunnallisesti vielä silloin, mutta vuosien saatossa olemme saaneet lukuisia palkintoja”, Huumarkangas sanoo.

”Maaseudun tulevaisuuden tekijä -palkinto lämmittää nyt erityisen paljon, sillä tämä on tunnustus omalta kotikentältä", hän lisää.

Vientivalttina maailman paras gini

Kyrö Distillery Company perustettiin syksyllä 2013 Isonkyrön entisen osuusmeijerin tiloihin, ja heti alusta suunnitelmissa oli viedä viskiä ja giniä maailmalle.

”Alun perin oli tarkoituksena työllistää tässä itsemme lisäksi myös muita, mutta yritystoiminnan kasvuvauhti on ollut meillekin yllätys”, perustajajäsen Jouni Ritola kertoo.

Käännekohta oli tänä vuonna, kun yrityksen Napue-gin voitti maineikkaan International wine and spirits -kisan Gin and tonic -kategorian.

”Sen jälkeen tuotannon puolella on menty tuhatta ja sataa. Olemme vastanneet kasvaneeseen kysyntään ja toimittaneet tuotteita ympäri maailmaa”, Ritola sanoo.

Kyrö Distillery työllistää tällä hetkellä yhdeksän henkilöä.

”Tulevaisuudessa palkkaamme lisää henkilöstöä. Ensi keväällä laajennamme merkittävästi viskin ja ginin tuotantovolyymejä.”

Ensimmäinen yrityksen viskierä valmistuu vuonna 2017. Siihen saakka myydään viskitislettä.

”Keskitymme nyt enemmän ginin markkinointiin ja myyntiin, mutta keväästä 2016 kapasiteetin laajennuksen myötä panostetaan jälleen myös viskiin.”

Viisi hakijaa ylsi Tampereen finaaliin

Voittajat palkittiin Tampereen Kone Agria -tapahtumassa lauantaina 10. lokakuuta.

Yhteensä 33 kilpailuhakemuksesta finaalivaiheeseen selvisi viisi.

Nopola Newsin ja Kyrö Distilleryn kanssa voitosta kilvoittelivat Jorma Marttilan aurinkoenergiaa hyödyntävä Viljakas-kuivuri, LähiPro Oy:n ruokaasuomesta.fi -lähiruuan verkkokauppa ja Isokummun lammastilan Green Care -päivätoiminta kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille.

Kilpailun järjesti Jyväskylän Nuorkauppakamari ja sen suojelijana toimi Maaseudun Tulevaisuus -lehti.

Lue lisää

Näissä kunnissa vain noin puolet aikuisista on saanut ensimmäisen annoksen – asiantuntija näkee rokotuskielteisyyden juuret viime keväässä

Betonijätti harkitsee toimintojen keskittämistä vain 1 300 asukkaan Kyyjärvelle – investoinnin esteeksi voi muodostua ankara kilpailu työvoimasta

Asiantuntijoiden mukaan työvoimapulaan on vain yksi nopea ratkaisu – "Osaajapula koskee jo lähes kaikkia aloja ja koko Suomea"

Yle uutiset: Työvoimapulasta on tullut Keski-Suomen kasvun jarru: "Tämä ei ole enää toimialakohtaista"