Maaseutu

Tori on suomalaisten toiseksi mieluisin ostospaikka

12 prosenttia kyselyyn vastanneista hankkisi kotimaiset elintarvikkeet mieluiten suoraan tuottajalta.
Kimmo Haimi
Varsinkin vanhemmat ihmiset arvostavat toreja.

Taloustutkimuksen toteuttamassa Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyssä selvitettiin, mistä kuluttajat ostavat mieluiten kotimaiset elintarvikkeensa erityisesti kesällä.

Mitkä ovat kärjessä, Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila?

"Ylivoimainen ykkönen on oma lähikauppa 79 prosentin osuudella. Toiseksi mieluisin ostospaikka on tori (40 %).

Hypermarketit tulivat vasta kolmanneksi 22 prosentin osuudella. Lähituottajilta ja -tiloilta haluaa ruokaostoksensa tehdä 12 prosenttia vastaajista."

Tienvarsihuoltamoiden valikoimia suosii kesällä vain 2 prosenttia vastaajista. Miksiköhän?

"Ehkä niiden valikoima koetaan suppeaksi, ehkä myös kalliiksi."

Onko elintarvikkeiden ostajan sukupuolella merkitystä, kun ostospaikkaa valitaan?

"Miehet suosivat hypermarketteja ja naiset toreja.

Eroja löytyy myös ikäluokkien välillä. Hypermarkettien suosio korostuu nuorten 18–34-vuotiaiden ikäluokissa. Torin arvostus kasvaa iän lisääntyessä."

Kyselyssä kartoitettiin myös kuluttajien toiveita. Mitä ilmeni?

"Suomalaiset toivovat lähiruokaa kauppojen valikoimiin. Niistä kuluttajat tykkäävät. Lähitilalla tuotetut tomaatit maistuvat parhailta."

Onko kesä suomalaisten elintarvikkeiden sesonkiaikaa?

"Kasvisten käyttö lisääntyy kesällä huomattavasti ja ruokavalio muuttuu jonkin verran terveellisemmäksi. Tässä näkyy selvästi tuoreiden suomalaisten kasvisten vaikutus."

Kesällä tuoreet kotimaiset vihannekset ja muut tuoretuotteet ovat parhaimmillaan. Onko muita syitä ostaa suomalaisia elintarvikkeita?

"Käyttämällä 10 lisäeuroa kuukaudessa kotimaisiin elintarvikkeisiin luotaisiin noin 15 000 uutta työpaikkaa työvoimavaltaiseen elintarviketeollisuuteen."

Kuinka voidaan luottaa elintarvikkeiden kaupan hyllyllä olevan suomalaisia tai lähiruokaa?

"Hyvää Suomesta -merkki on pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki ja Sirkkalehti kertoo kasvisten kotimaisuudesta.

Lähituotannolla ei ole omaa merkkiä.

Avainlippu puolestaan kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu ja se työllistää Suomessa."

Lue lisää

Mitä ihmettä: uusi kyläkauppa Outokumpuun!

Ruuan hinta polkenut alkuvuoden lähes paikallaan

Pylkönmäen Salen jatkosta keskustellaan vielä - Keskimaan johto saapuu kuun lopussa Saarijärvelle

Osuuskauppa erkaantui juuriltaan