Maatalous

Polttoaineveronkorotus nostaa kuljetuskustannuksia lähes 80 miljoonalla eurolla vuodessa – ”Suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyky vaarassa”, muistuttaa Oulun kauppakamari

Nousu vastaa yli prosentin kustannusnousua kuorma- ja pakettiautoliikenteessä.
Sanne Katainen
Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset nousevat polttoaineveron noston seurauksena yli prosentilla.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on laskenut, että polttoaineveronkorotus nostaa kuljetuskustannuksia Suomessa lähes 80 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä vastaa yli prosentin kustannusnousua kuorma- ja pakettiautoliikenteessä.

Tällä hetkellä kuljetusyritykset maksavat polttoaineveroa yli 700 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on kymmenesosa alan liikevaihdosta, todetaan Oulun kauppakamarin tiedotteessa.

"Tilanne asettaa suomalaiset kuljetusyritykset heikompaan asemaan verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihin", kauppakamari muistuttaa.

Vientiyritysten kilpailukyvyn heikkeneminen vaikuttaa negatiivisesti koko kansantalouteen.

"Veronkorotus herättää suurta ihmetystä ja ristiriitaisia ajatuksia, kun samaan aikaan puhutaan vientiteollisuuden tärkeästä merkityksestä Suomelle. Korona toi jo omat haasteensa, jotka vain kasvavat veronkorotuksen myötä. Haasteet tulevat nimenomaan meidän kaltaisellemme yritykselle, sillä meidän asiakkaamme eivät maksa tätä laskua. Meidän kohdallamme kulut nousevat kuusinumeroisen luvun verran, sillä kilpailutilanteesta johtuen meillä ei ole mahdollista korottaa hintoja", sanoo puunjalostusta harjoittavan Pölkky Oy:n toimitusjohtaja Petteri Virranniemi Oulun kauppakamarin tiedotteessa.

Polttoaineveron vaikutukset näkyvät kuljetuksessa ja logistiikassa eri tavoin liiketoiminnan alasta riippuen. Osa toimijoista lisää lähestysten rahtimaksuun polttoainelisän, joka nyt nousee. Käytännössä nousun vaikutus on pitkien välimatkojen ja harvan asutuksen alueella suurempi kuin muualla.

Oulun Kauppakamarin palvelusektorin johtaja Maria Juurikka arvioi, että hallituksen poukkoileva energiapolitiikka voi pahimmillaan johtaa investointien siirtämiseen kilpailijamaihin, joissa yritysten toimintaympäristö on suotuisampi. Monissa kilpailijamaissa kuljetuksia tuetaan avokätisemmin ja veroja alennetaan.

"Tämä on täysin eri linja kuin Marinin hallituksella, joka on tehnyt päätöksen julkisen sektorin menolisäyksestä. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn heikentäminen vähentää yritysten mahdollisuuksia työllistää ja heikentää kuluttajien luottamusta talouteen", sanoo Juurikka tiedotteessa.

"Liikennepolttoaineiden veronkiristykset pitäisi tarkastella osana liikenteen vero- ja maksu-uudistusta. Polttoaineiden veronkorotuksia ei tulisi toteuttaa vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa irrallaan muista toimenpiteistä", hän lisää.

Lue lisää

IS: Vihreä ympäristöministeri Mikkonen väläyttää, että Suomen valtio voisi jatkossa taata sähköautoja ostavien kansalaisten lainoja – tyrmäys keskustasta

Liikennemäärät vähenivät reippaasti viime vuonna – pääteillä noin kymmeneksen

Liikenneministeri Harakka tarkastaisi liikenteen kokonaisverorasitusta – valtiovarainministeri Vanhanen ja ympäristöministeri Mikkonen toista mieltä

Alueellinen kuljetustuki sai jatkoa vuoteen 2022 – "Erittäin tärkeä asia pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassa"