Maatalous

Saksan ASF-tapaukset lisäsivät sianlihan kysyntää Suomesta Kiinaan

Atria esitteli torstaina uuden strategiansa olla johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo.
Jukka Pasonen
Atrian tunnuslukuja.

Myynnin kasvu vähittäiskaupoissa sekä vientimäärien lisääntyminen ovat korvanneet Atrialle koronapandemian aiheuttaman ravintolamyynnin laskun.

Vähittäiskaupassa Atrian tuotteiden myynti on kasvanut kesällä yli kahdeksan prosenttia, kertoi toimitusjohtaja Juha Gröhn torstaina yhtiön osavuosikatsauksessa.

Atrialle tärkeä grillaussesonki onnistui hyvin ja myynnin arvo kasvoi edellisestä kesästä.

Sianlihan vienti erityisesti Kiinaan on lisääntynyt. Atrian käsittelemästä sianlihasta noin viidennes viedään tällä hetkellä Kiinaan.

Kiinan merkitys Atria Suomen liikevaihtoon on iso, Gröhn sanoo. Hintataso Kiinassa on ollut Gröhnin mukaan "kiinnostava".

Sianlihan kysyntä Kiinassa on kasvanut sen jälkeen, kun Saksassa villisioista löydettiin afrikkalaista sikaruttoa (ASF).

Vientimäärien Kiinaan arvioidaan tänä vuonna yli kaksinkertaistuvan viime vuodesta.

Atria on Gröhnin mukaan luonut Kiinaan hyvät asiakassuhteet, mikä lupaa kehityksen jatkuvan suotuisana.

Myös Food Service eli ravintolatuotteiden myynti parani kesällä kevään tilanteesta, mutta viime vuoden myyntimääriin on edelleen matkaa.

Ravintoloiden toipuminen koronasta kestänee pitkään.

Koronavirusta on lihatalossa torjuttu keskittymällä taudin leviämisen estämiseen. Teollinen toiminta ei ole pysähtynyt koronan vuoksi yhdessäkään Atrian tuotantoyksikössä.

"Talvi koronan kanssa on pitkä", Gröhn muistuttaa, vaikka tähän asti kaikki on sujunut.

Euroopassa pandemia pahenee tällä hetkellä. Taudin torjunta aiheuttaa yhtiölle lisätöitä ja -kuluja.

Keskiviikkona Atria kertoi päätöksestään investoida 155 miljoonaa euroa siipikarjatuotannon laajennukseen Nurmossa. Investointi tarkoittaa käytännössä uuden tehtaan rakentamista. Sen on tarkoitus valmistua vuonna 2024.

Investointi on Atrian historian suurin ja lisää Atria Suomen siipikarjan tuotantokapasiteettia noin 40 prosenttia. Investointi vastaa kysynnän kasvuun.

Torstaina esiteltiin yhtiön uutta strategiaa: ”Atria on johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo”.

Tavoitteena on panostaa siipikarjanlihaan, valmisruokiin ja Food Service -toimintoihin.

Lisäksi Ruotsin toiminnot aiotaan kääntää kannattavaan kasvuun ja punaisen lihan liiketoiminnan kannattavuutta parantaa.

Suomessa sian- ja naudanlihan kysyntä laskee, kulutusta siirtyy siipikarjaan ja kasvistuotteisiin.

"Punaisen lihan markkinaa on katsottava nykyaluetta laajemmalta", Gröhn sanoo.

"Vaikka siipikarjaan tulee uusi investointi, ei punaisessa lihassa anneta senttiäkään periksi."

Strategiassa arvostetaan yhtiön historiaa ja nykyinen toiminnan pohja pidetään terveenä, Gröhn sanoo.

Lue myös:

Grillikausi onnistui – Atrian liikevaihto ja -voitto kasvoivat

Itikan hallituksen puheenjohtaja Atrian suurinvestoinnista: ”Kertoo sitoutumisesta, luo ylisukupolvista uskoa tulevaan”

”Broilerituotanto toimii esimerkkinä muille" – Itikan hallituksen puheenjohtaja evästää Atriaa: "Toimintatapaa hiottava yhä, heijastuu myös alkutuotantoon"

Lue lisää

Ruotsissa 174 uutta koronavainajaa – lääkäri: "Hirvittävä luku"

Atria ehti ensimmäisenä - selvitti broilerin hiilijalanjäljen tilalle saakka ja merkitsee sen pakkaukseen

Koronajoulu pakottaa keksimään uusia tapoja viettää perhejuhlaa