Maatalous

"Aika hämmentynyt fiilis" – nuori maidontuottaja yllättyi Oatlyn karjatiloja mollaavasta kampanjasta mutta luottaa suomalaisen kuluttajan viisauteen

"Kuluttaja saa ihan itse valita, haluaako käyttää lehmänmaitoa vai kaurajuomaa. Me viljelijät tehdään parhaamme, että ne molemmat olisivat ympäristöystävällisiä ja kestäviä valintoja."
Johannes Tervo
Kaisa Pihlaja kaipaa rakentavaa keskustelua vastakkainasettelun sijaan.

"Aika hämmentynyt fiilis", toteaa jalasjärveläinen maidontuottaja Kaisa Pihlaja Oatlyn tuoreesta kampanjasta.

"Ei tämä oikein istu suomalaiseen markkinointikulttuuriin, että mainoksessa keskitytään muiden mollaamiseen. Tulee mieleen, onko jossain vikaa, jos ei oman tuotteen kehuminen riitä."

Pihlaja itse kannattaa rakentavaa keskustelua. Viljelijöillä ei hänen mukaansa ole tarvetta lähteä minkäänlaiseen vastakkainasetteluun siitä, mitä kuluttajat lasiinsa tai lautaselleen laittavat.

"Kuluttaja saa ihan itse valita, haluaako käyttää lehmänmaitoa vai kaurajuomaa. Me viljelijät tehdään parhaamme, että ne molemmat olisivat ympäristöystävällisiä ja kestäviä valintoja."

Pihlajan kotiin ei ainakaan vielä tänään ollut tullut Oatlyn Maitomyytit-vihkosta. Hän on kuitenkin tutustunut vihkosen materiaaliin somessa.

"Ehkä tässä eniten harmittaa se, että jätetään kokonaan huomiotta se työ, jota suomalaiset viljelijät tekevät esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi", hän pohtii.

Myös kohderyhmän valinta mietityttää.

"Tämä on käsittääkseni suunnattu lapsille ja nuorille. Aika moni muistaa omilta nuoruusvuosilta, kuinka herkkää aikaa se oli syömisen, ruuan ja oman kehon hyväksymisen kannalta."

Nuoret murehtivat usein liikaakin sitä, syövätkö oikein vai väärin ja mitä muut ajattelevat, jos kouluruokailussa ottaa lautaselleen paljon ruokaa, Pihlaja sanoo.

"Jos joltain yritykseltä sitten vielä tulee syyllistävää painostusta, mitä on syytä syödä ja mitä ei, se ei ole reilua."

Pihlaja luottaa suomalaisen kuluttajan viisauteen.

"Haluan uskoa, että kuluttaja näkee vastakkainasettelun taakse ja huomaa, että nyt joku yritys markkinoi erittäin arveluttavilla argumenteilla. Varmasti kuluttajat huomioivat tällaisenkin asian valinnoissaan."

"Yksi tuttava otti juuri yhteyttä. Hän kertoi, että käyttää mielellään myös kaurajuomatuotteita, mutta tästä lähtien ei enää Oatlyä. Meillä on onneksi kotimaisiakin kaurajuomavalmistajia, joilla on toisenlainen asenne markkinoinnissaan."

Omana kommenttinaan keskusteluun Pihlaja julkaisi Facebookissa itsestään vanhan kuvan teepaidassa, jossa luki "Milk drinkers are better lovers".

"Mennään eteenpäin rauhaa ja rakkautta -linjalla, kiitos!"

Lue lisää

Kaurajuoman ilmastovaikutuksesta

Ruuan ympäristövaikutuksista syytä keskustella

Juominen kuriin!

Kohtuus kaikessa on hyvä mitta – pysyvään painonhallintaan ja terveellisiin elämäntapoihin ei päästä yksittäisin ratkaisuin