Maatalous

Pihvikarjaliitto selvitti: Suoramyytyä lihaa ostaneet eivät enää halua vaihtaa marketin lihatiskiin – oikein brändätty pihviliha myy

Lihan alkuperä ja tuottajaa kohtaan koettu luottamus sekä laidunnus ja eläinten hyvinvointi merkitsevät lihan ostajalle entistä enemmän.
Markku Vuorikari
Lihakarjaa laitumella. Kuvituskuva.

Kuluttaja on valmis maksamaan hyvästä kotimaisesta pihvilihasta, kunhan se brändätään oikein. Suoraan tuottajalta ostetun pihvilihan makuun päässeet asiakkaat eivät halua enää palata markettien lihatiskeille.

Asia ilmenee Pihvikarjaliiton suoramyyntitiloille tekemän kyselyn tuloksista.

Pihvilihan kysyntään vaikuttavat kyselyn perusteella odotetusti lihan hyvä maku ja syöntilaatu sekä lihan leikkuu sellaisiksi tuotteiksi, joita kuluttaja haluaa käyttää.

Entistä enemmän valinnoissa korostuvat myös tuotantoon liitettävät arvot, kuten lihan alkuperä, luottamus tuottajaan sekä laidunnus, nurmeen perustuva ruokinta ja eläinten hyvinvointi.

Kaikki nämä muodostavat pihvilihan brändin, toteaa Pihvikarjaliiton puheenjohtaja Tero Hosike liiton tiedotteessa.

”Suoramyyjien kokemusten perusteella näistä tekijöistä ollaan valmiita maksamaan.”

Suoramyyntiä harjoittavilla tiloilla on paljon vakioasiakkaita. Kyselyyn vastanneiden mukaan he luottavat tuottajaan, koska tietävät, mistä ja millaisista olosuhteista liha tulee.

Pihvikarjaliiton kyselyyn vastannut karjankasvattaja siteeraa saamaansa palautetta liiton tiedotteessa näin:

”Liha maistuu puhtaalta ja herkulliselta. Ihanaa kun eläimet saavat laiduntaa ja hoitaa maisemaa.”

Pihvikarjan kasvattajia motivoi suoramyyntiin lihasta näin saatava parempi tuottajahinta.

Suoramyynnillä tuottajan on mahdollista myös tuoda tuotteen laatua esiin. Moni tuottaja on ryhtynyt suoramyyjäksi havaittuaan, ettei pihvilihan erityislaatu pääse teollisuudessa parhaalla mahdollisella tavalla esiin.

Tähän Pihvikarjaliitto toivookin parannusta.

”Pihvikarjankasvattajat toivovat lisää keskustelua siitä, kuinka pihviliha löytäisi kuluttajat yhtä herkullisena ja haluttuna kaupan lihatiskistä kuin sen saa suoraan tuottajalta tilaamalla”, Hosike toteaa.

Pihvikarjaliiton syyskuussa toteuttamassa kyselyssä kartoitettiin suoramyyntiä harjoittavien tilojen arvioita nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Kyselyyn vastasi 35 pihvikarjatilaa.

Lue myös:

Lihakauppias uskoo pihvikarjanlihan brändäykseen, tuottajat epäileväisempiä

Lue lisää

Tältä näyttää kymppitonnin sonni – Atrian sonnihuutokaupassa rikottiin ennätyksiä

Ravintolamyyntiin keskittyvä maatila joutui myymään osan pelloistaan: "Toivottavasti ravintolat autetaan kriisistä yli, jotta meillä olisi asiakkaita jatkossakin"

Tyttären innostuminen sai investoimaan - iso lihakarjatila tuplasi tuotannon

Preerioiden utelias pitkäsarvi viihtyy Suomen talvessa – Aliniityn tilalla elelevät maamme ainoat texas longhornit