Maatalous

Itäsuomalainen hakeyrittäjä ihmettelee kokopuuhakkeen tuontia Venäjältä – lähiseudun metsissä riittäisi energiapuuta

Koneurakoitsija kaipaa alalle pitkäjänteisyyttä, jotta alan toimijat uskaltavat investoida kalliiseen kalustoon. "Töitä pitäisi olla tiedossa useiksi vuosiksi."
Ilpo Paananen
Talvella haketukset tehdään pääasiassa lämmityskohteiden lähettyville kerätyissä haketerminaaleissa.

"On erikoista, että haketta kannattaa ajaa satojen kilometrien päästä, vaikka energiapuuta olisi lähialueen metsissäkin. Onneksi ajatusmaailma on muuttumassa siihen, että käytettäisiin enemmän lähienergiaa, miettii hakeyrittäjä Jari Pehkonen juukalaisesta Koneurakointi Pehkosesta.

Itä-Suomessa lähihakkeen kilpailijana on Venäjältä tuotava kokopuuhake. Pehkonen toivoo kotimaisen puun käytön lisääntyvän ja vähentävän tuontihakkeen tarvetta.

Haasteena on se, miten puu saadaan metsästä hakkeena laitoksiin. Pehkosen mielestä se ei ole kuitenkaan hakkuriyrittäjistä kiinni.

"Ala on aika lyhytnäköinen. Hakkuri-investointia varten töitä pitää olla useaksi vuodeksi."

"Käytettyjä koneita on rajallinen määrä markkinoilla ja harva aloittaa urakoinnin ostamalla uuden hakkurin. Uutta konettakin joutuu odottamaan puoli vuotta, Pehkonen kertoo.

Lypsykarjatilalla Pohjois-Karjalan Juuassa varttunut Pehkonen aloitti koneurakoinnin 2009 sivutoimisena tilan sukupolvenvaihdoksen jälkeen.

Sitä ennen hän oli ajanut irtorehurekkaa ja käynyt töissä NunnaUunilla CNC-koneistajana.

"Traktorilla ajon aloitin 4-vuotiaana. Isä urakoi maatalouden ohella ja saatuani T-kortin ammattikoulun aikaan kävin ajamassa auralenkin aamulla ennen kouluun lähtöä", Pehkonen kertoo.

Sukupolvenvaihdoksessa lypsykarjanpito loppui ja toiminta jatkui kasvinviljelytilana. Tällä hetkellä kuivaheinää tuotetaan pääasiassa lähialueen isoille ravitalleille.

Koneistajan ammattitaidon ohella Pehkonen on hankkinut maaseutuyrittäjän ja metsäkoneenkuljettajan koulutuksen.

Urakointi jatkui 2012 perustetun Koneurakointi Pehkosen nimissä.

"Urakointi alkoi talvisin teiden hoidosta tienhoitokunnille ja kesäisin niitettiin tienpientareita myös Nurmeksen kaupungille ja pellonreunoja maatiloille. Lisäksi aliurakoitiin lietteen levitystä ja hakkeen ajoa", Pehkonen sanoo.

Destian kanssa tehdyn viisivuotisen sopimuksen jälkeen tienhoitoa urakoitiin kahdella traktorilla.

Yritysmuoto vaihtui 2017 osakeyhtiöksi. Pyöröpaalaukset jatkuivat vuoteen 2019 saakka.

"Ensimmäinen hakkuri ja ajoauto hankittiin 2017 ja aloitettiin haketusurakointi Juuka, Nurmes, Valtimo ja Rautavaaran alueella."

Ilpo Paananen
Juukalainen hakeyrittäjä Jari Paananen urakoi Pohjois-Karjalasta.

Yhteistyökumppaneina ovat Karjalan Metsä ja Energia Oy, Kontio-Energia osuuskunta, Nevel Oy sekä maatiloja.

Yhtiö hakettaa vuosittain noin 150 000 irtokuutiometriä metsähaketta. Hakeurakoinnin osuus liikevaihdosta on liki kaksi kolmasosaa. Tienhoidon ja muun urakoinnin osuus on vajaa kolmannes.

Yrityksellä on sopimus Valtatie 6:n talvikunnossa pidosta Savon Kuljetuksen kanssa Juuka- Kontiolahti osuudella. Auraukset jatkuvat myös tienhoitokuntien ja Juuan kunnan kanssa.

"Kiireisin aika ehdottomasti talvi. Kun lunta tulee, niin auraus työllistää. Pakkasten aikaan haketta palaa laitoksissa paljon", Pehkonen sanoo.

Urakoitsijalta vaaditaan sitkeyttä, organisointikykyä, ja ennen kaikkea luotettavia ja hyviä työntekijöitä.

"Meillä on tosi hyvä ja joustava porukka", urakoitsija kiittelee.

Viime vuonna Koneurakointi Pehkonen osti Pielisen Kuljetus ja Jätehuolto Oy:n. Mukana tuli viisi työntekijää sekä jäte- ja vaihtolavakuljetuskalustoa.

Ilpo Paananen
Hakeautoa kuskaava Antti Tanskanen kerää lämpölaitokselle toimitetusta hakekuormasta näytteet kosteuden analysointia varten.

Lue lisää

Pakkasen kiristyminen yhdellä asteella vaatii päivässä kolme hakerekallista lisää, jotta lahtelaisilla olisi kotona lämmintä

Metsävelhot hyppäsi uuteen - ostaa energiapuuta pystykaupalla

Turveyrittäjät löysivät uutta työtä energiapuusta – ihmettelevät, mitä järkeä on turpeen näin rajussa alasajossa

”Sesongin kesto määräytyy lämpömittarin mukaan”