Maatalous

Sanotaan, ettei kukaan ole korvaamaton, mutta lypsyrobotin huoltaja on lähellä sitä – korona ei ainakaan vielä ole vaikuttanut isojen yritysten huoltotoimintaan

Huoltoteknikkoa ei oteta koulun penkiltä eikä varamiespalvelusta.
Esko Keski-Vähälä
Maanviljelijä Aki Pöyhönen seurasi huoltoteknikko Jarkko Salon työtä Vetelin Räyringissä lokakuussa 2020.

Lypsyrobotti on maitotilalla tärkein työkalu, eikä sen toiminta saisi katketa oikeastaan hetkeksikään.

Sanotaan, että kukaan ei ole korvaamaton, mutta erittäin monimutkaista tekniikkaa sisältävän robotin huoltaja on hyvin lähellä sitä. Nopeasti paheneva koronatilanne on siis uhka robottitiloille.

Lely-lypsyrobotteja markkinoiva NHK-Keskus otti heti pandemian alussa käyttöön tiukat kokoontumisrajoitukset ja muut varotoimet, huoltoliiketoiminnan johtaja Ville Latva kertoo. Niistä ei ole tingitty koko pandemia-aikana. "Se on ollut hyvä ratkaisu", Latva toteaa nyt.

NHK:lla on huollettavana noin 1 100 lypsyrobottia ja huoltotöissä on 65 asentajaa. Vähintään kymmenen päivystäjää ympäri maan on koko ajan valmiina lähtemään matkaan, Latva kertoo.

"Palvelulupauksemme on, että kolmessa tunnissa ollaan tilalla kuin tilalla. Käytännössä pystytään aika paljon nopeampaan."

Asentajien koulutus on moniportainen ja kestää 4–5 kuukautta, Latva kertoo. Pohjakoulutukseltaan moni on jo valmiiksi automaatio- tai sähköasentaja tai muuten teknisen peruskoulutuksen saanut henkilö.

Jos asentaja sairastuu, korvaajaa ei siis saa varamiespalvelusta.

"Jos yksittäisellä huoltoalueella moni sairastuisi, meillä saadaan väkeä muualta. Se on ison organisaation etu", Latva kertoo. Yrityksessä on lisäksi toistakymmentä ylemmän tason asiantuntijaa, jotka pystyvät tarvittaessa huoltotöihin.

Latva kertoi keskiviikkona, että pari koronatapausta on asentajien joukossa ollut, mutta altistumisia ei ole tullut, ei oman väen kesken eikä asiakkaiden suuntaan.

Tilannetta seurataan tarkkaan, Latva kertoo. "Ja jännitetään myös", hän myöntää.

Heti korona-ajan alussa NHK-Keskus hankki kolmen kuukauden ylimääräisen puskurivaraston robottien toiminnan kannalta kriittisiä sekä huoltoihin liittyviä osia. Viimeksi iso ylimääräinen tilaus tehtiin joulukuussa, Latva kertoo.

Taustalla on hänen mukaansa enemmän koko maailmaa vaivaava komponentti- ja sirupula kuin pandemian paheneminen.

DeLavalillakaan pandemia ei ole toistaiseksi vaikuttanut huoltotoimintaan, tekninen johtaja Teijo Kärki kertoo.

DeLavalilla huollettavia robotteja on noin tuhat ja huoltoteknikkoja 65.

"Minun tiedossani ei ole yhtään koronatartuntaa tässä porukassa", Kärki kertoi keskiviikkona. "Karanteeneja on ollut, mutta niistä on selvitty."

Jos robotin toimintaan tulee äkillinen katko, tilalla pyritään olemaan kahden tunnin sisällä, Kärki toteaa.

"Meillä on alueilla tukihuoltoteknikkoja. Jos joku sairastuu tai on lomalla, heidän avullaan tilanteet pystytään hoitamaan."

Myös varaosa- ja muut toimitukset ovat Kärjen mukaan hoituneet suunnilleen samaan malliin kuin ennen pandemiaa.

Lue myös: Lypsyrobottien varaosia riittää, lupaavat alan yritykset – asentajat liikkuvat ja työskentelevät pääasiassa yksin

Näin robotti lypsää Lily-lehmän – samalla hoituu moni muukin asia

Lue lisää

Navetan laajentaminen oli omanlainen jännitysnäytelmä – "Eläimet oppivat robotille hämmästyttävän hyvin ja nopeasti"

Komponenttipula kiusaa konevalmistajia – lypsyrobotit luvataan pitää käynnissä tapahtui mitä tahansa

Luke valitsi tutkimusnavettojen lypsy- ja seurantajärjestelmien toimittajaksi DeLavalin

Tässä navetassa ei ole yhtään hukkaneliötä: "Kolmeen kuukauteen puristettu rakennusprojekti ei olisi ollut mahdollista ilman hyvää suunnittelua"