Maatalous

MTK:n maalaistentalossa selvitetään ruuan verkkokaupan haasteita

Haasteita liittyy verkkokaupan kustannuksiin, kuluttajien tottumuksiin ja elintarvikevientiin.
MTK
Hack the Food kerää viitisenkymmentä ruoka-alan yrittäjää ja viljelijää Helsingin Simonkadulle kolmen päivän ajaksi.

Helsingin Maalaistentalossa järjestetään ruuan verkkokaupan haasteita ratkova tapahtuma Hack the Food tänä viikonloppuna.

Tapahtumaan osallistuu noin 50 yrittäjää ja suoramyyntiä harjoittavaa viljelijää Suomesta ja ulkomailta. Siellä puhuu ruokayritysten johtajia, kuten Two Dadsin toinen perustaja Tino Singh.

Tapahtuman järjestävät MTK, yrityshautomo Founder Institute ja Maaseutuverkosto. Tilaisuus järjestetään MTK:n tiloissa Simonkadulla 9.–11.3.

"Ruuan verkkokaupan keskeinen ongelma on tietysti logistiikka, eli miten pienetkin toimijat saisivat ostokset kustannustehokkaasti kuluttajille", jäsenpalvelusuunnittelija Leena Markiet MTK:sta kertoo.

Muita pohdittavia haasteita ovat kuluttajien halukkuus siirtyä verkkokauppaan sekä elintarvikevienti.

Hack the Food on luonteeltaan hackathon, eli yhteen teemaan keskittyvä ideointitilaisuus. Osallistujat ratkovat valitsemaansa teemaan liittyviä ongelmia pienessä ryhmässä.

Tulokset esitellään sunnuntaina, ja voittajille annetaan ruoka-alan palkintoja.

"Hackathoneissa pyritään pitämään kohderyhmä mahdollisimman laajana. Siksi olemme saaneet osallistujiksi eritaustaisia ihmisiä monelta alalta", Markiet sanoo.

Hän arvelee, että tapahtuma luo ideoita ja yhteistyökuvioita, joita kehitetään edelleen kevään ja kesän aikana.

"Pyrimme siihen, että tapahtumista syntyvillä ratkaisuilla pystyisimme palvelemaan jäseniämme paremmin."

Lue lisää