Maatalous

Sitran Mari Pantsar: Lentoliikenne on ilmastotyön vapaamatkustaja – toisin kuin autoilussa, päästöjä ei veroteta juuri lainkaan

Maatalous 14.03.2018

"Ilmastotyön vapaamatkustajien kuten lentoliikenteen pitää alkaa tehdä oma osuutensa. Yksi malli on Ruotsin tapaan ottaa käyttöön lentovero."


Terhi Pape-Mustonen
Lentämisen ilmastovaikutukset on helppo unohtaa tai ainakin sivuuttaa.

Sitran johtaja Mari Pantsar kirjoittaa kolumnissaan, että tonni hiilidioksidipäästöjä voi aiheuttaa rahallisia vahinkoja useiden kymmenien tai jopa sadan euron verran kiihdyttämällä ilmastonmuutosta.

"Jos ilmaston kuormittamisesta pitäisi maksaa korvaus samalla tavalla kuin jätteiden kippaamisesta naapurin tontille, jokaisen päästötonnin tuottamista kuuluisi rokottaa tuon verran", Pantsar arvioi.

"Niin kuin autoilijat hyvin tietävät, autoilua verotetaan Suomessa jo ahkerasti. Päästöjen tupruttelemisesta tien päällä joutuu siis maksamaan käyvän hinnan jo nykyään. Sen sijaan energiantuotannossa ja teollisuudessa päästöjen hinta on kaukana kohtuullisesta, vain kymmenen euron paikkeilla tonnilta."

Vielä heikompi tilanne on Pantsarin mukaan kansainvälisessä lentoliikenteessä, jossa päästöjä ei veroteta käytännössä lainkaan.

"Ilmastotyön vapaamatkustajien kuten lentoliikenteen pitää alkaa tehdä oma osuutensa. Yksi malli on Ruotsin tapaan ottaa käyttöön lentovero. Päästöjen tuottamiseen yllyttäviä haittatukia pitää samalla karsia ja keventää."

Hänen mielestään veroja on samaan aikaan sekä korotettava että laskettava.

"Verotetaan siis enemmän sitä, mitä haluamme vähemmän: ilmaston kuormittamista. Vastaavasti verotetaan vähemmän sitä, mitä haluamme enemmän: työtä ja yrittämistä. Uudistuksessa voittavat niin ilmasto kuin talouskin."

Lue koko kolumni

Lue lisää:

Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta

Ilmastolle huonoin mahdollinen valinta: Näin paljon puolueiden puheenjohtajat lensivät viime vuonna

Netin laskureissa lentämisen päästöissä suuria eroja – menopaluulennon Helsinki-Bangkok hiilidioksidipäästö vaihtelee 600–3 400 kilon välillä

WWF Suomi: "Pitkä lentomatka on selkeästi huonoin kulutusvalinta ilmastolle" – pääsihteeri matkusti viime vuonna lentäen 14 kohteeseen

Pyhittääkö tarkoitus lentämisen?

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT