Maatalous

Suoramyyntisovellus houkuttelee mökkimatkalaisia koukkaamaan tilalle – "Google on ruuhkainen paikka"

Maatalous 12.05.2018

Moni suoramyyntitila sijaitsee verkon katvealueella. ProLocalisin tekijät haluavat ohjata ihmiset suoraan pientuottajien luokse.


Markku Vuorikari
Kirkkonummella asuvalla pientuottajalla Christos Granqvistilla (oik.) ei ollut ennen Pro Localista kokemusta start up -yrityksistä tai mobiilisovellusten kehittämisestä. Koodauksista on vastannut Reko Mäenpää Vidasoft Oy:stä.

Siinä se meni, tienvarsikyltti.

”Mansikkaa” kyltissä luki, mutta mistä pitikään kääntyä? Entä näkikö joku aukioloaikoja?

Autolla hurauttaa kilometrin ohi ennen kuin poikkeamista on ehtinyt harkita loppuun.

Siihen ProLocalisin perustaja Christos Granqvist, pientuottaja itsekin, haluaa muutoksen. Suoramyyntiä aiotaan helpottaa mobiilisovelluksen avulla.

Sovelluksessa aukeaa kartta, josta voi nähdä itseään lähellä olevat suoramyyntitilat vaikka mökkireissua suunnitellessa.

”Haluamme ohjata ihmiset suoraan pientuottajien luokse.”

Meneillään on ProLocalisin pilottivuosi. Markkinointi kuluttajille alkaa ensi kuussa.

Mukaan halutaan pientuottajia liha- ja marjatiloista sekä käsityöpajoista turismielämysten tuottajiin.

Miksei ProLocalis keskity vain maatalouteen? ”Omassa tuttavapiirissä on kaikenlaisia pientuottajia ja kaikilla on sama ongelma. Markkinoinnin kanssa ollaan yksin”, Granqvist perustelee.

”Ne jotka osaavat ja maksavat, pärjäävät jotenkin. Demokratisoitua näkyvyyttä ei ole olemassa. Google on ruuhkainen paikka eivätkä pienet siellä näy. Emme kuitenkaan ole tekemässä keltaisia sivuja emmekä kirpputoria.”

Eli jos ostat kukkia tukusta, et saa myydä niitä Pro Localisin kautta. Vaan jos kasvatat kukat itse tai tarjoat lähipalvelua kuten istutusta, palvelu on sinulle tehty.

Nyt tuottajia on mukana joitakin kymmeniä. Lisää aiotaan haalia mukaan yhteistyökumppanien avulla. Yhteistyössä toimii myös Kirkkonummen kunta, jonka kanssa ProLocalis tuo palvelua näkyviin pientuottajatoreilla.

Myyntipalvelua tuottajilta kuluttajille tarjoaa myös ruokaasuomesta.fi. ”Sen kanssa on keskusteltu yhteistyöstä.”

Kuin tässä ei olisi suunnitelmaa kerrakseen, tähtäimessä ovat lisäksi ulkomaan markkinat.

Yhdysvalloissa katseet on käännetty useampaan osavaltioon. Wisconsinissa on Kalifornian jälkeen toiseksi eniten luomutuottajia, mainitsee ProLocalisin strategiasta ja myynnistä vastaava Troy Woodson.

Hetkinen. Yhdysvaltoihin, maailman kilpailluimmille markkinoille? Yllättäen vastaavaa palvelua ei ollut tarjolla, Grandqvist kertoo.

Vaan maltetaanpa hetki ja vilkaistaan kotimarkkinoita. Niissäkin nimittäin riittää tehtävää.

”ProLocalis on meille aivan taivaan lahja”, sanoo Sari Jaakola Herrakunnan Lammas -tilalta sovelluksen julkistustilaisuudessa.

Tilalla suoramyynti on koko toiminnan perusta. Tähän asti tila on hyödyntänyt myynnissään lähinnä omaa nettikauppaa sekä myymäläautoja.

Tuottaja saa tilansa näkyviin sovelluksessa ilmaiseksi. Myös toiminnan kuvauksen lisäys on maksuton.

Jos mukaan haluaa tuotelistauksen sekä maksupalvelut ja markkinointityökalut, hinta on 9,90 euroa kuukaudessa.

”Myyntikampanjan voi aktivoida palvelussa kun sato on valmis, jolloin kaikki alueella ja sen läpi ajavat saavat asiasta ilmoituksen.”