Maatalous

Suomalaisen luomubroilerin vienti laajenee – “ruokaturvallisuudella todellista painoarvoa”

Maatalous 02.07.2018

Vastuullinen tuotantotapa ja tarkan viranomaisseurannan takaama puhtaus puhuttelevat Aasiassa. Kotimaan näkymät ovat myönteisiä, vaikka korkea hinta on pitänyt markkinaosuuden toistaiseksi vaatimattomana.


Carolina Husu
Luomu Invest Oy on tuonut markkinoille kotimaisen luomubroilerin ja vienyt sen menestyksekkäästi myös aasialaisten kuluttajien ulottuville. Menestyksen resepti on puhdas ja vastuullinen tuotantotapa, Kimmo Jokinen (vas.) ja Arto Jokinen kertovat.

Luomu Invest Oy:n suomalainen luomukananpoika on saavuttanut vientimarkkinoilla nopeasti kasvua. Vuonna 2014 perustetussa yhtiössä on alusta alkaen tähdätty kotimaan markkinoiden lisäksi myös viennin vahvistamiseen.

Ensimmäiset erät luomu­broilerin lihaa toimitettiin Hongkongiin ja Japaniin sekä Eurooppaan vuonna 2016. Kontaktit löytyivät Food from Finland -elintarvikkeiden vientiohjelman kautta.

Nykyisin vienti muodostaa jo yli 30 prosenttia yhtiön myynnistä. Osuus pyritään nostamaan 50 prosenttiin kahden vuoden kuluessa. Ruotsalaisen Kronfågel Ab:n kanssa aloitetun yhteistyön tuomilla resursseilla vientiä laajennetaan tänä vuonna Etelä-Koreaan ja Singaporeen.

Yhtiö perusti tarkoitusta varten hiljattain uuden vientibrändin, Polar Wingsin, joka vastaa erityisesti aasialaisten kuluttajien odotuksia pohjoismaisesta luomubroilerista. Tuotemerkki korostaa puhdasta luontoa, yötöntä yötä sekä ruuan puhtautta antibiooteista, salmonellasta ja kasvuhormoneista.

“Euroopan sisämarkkinoilla menestymistä rajoittavat Suomen korkeat tuotantokustannukset ja se, että useimmissa maissa suositaan kotimaista tuotantoa”, Luomu Invest Oy:n perustaja ja viennistä vastaava Arto Jokinen sekä toimitusjohtaja Kimmo Jokinen kertovat.

“Aasiassa ruokaturvallisuuteen perustuvalla arvolupauksella on todellista painoarvoa”, he sanovat.

Paikka esimerkiksi hongkongilaisten kauppaketjujen valikoimissa ei ole kuitenkaan irronnut helpolla, vaikka Suomella on hyvä maine ja erinomaiset lähtökohdat puhtauteen ja vastuullisuuteen nojaavan tuotantotavan toteuttamisessa.

Maasopimusten tekoon on liittynyt paljon byrokratiaa ja pitkiä neuvotteluja Suomen ja kohdemaiden viranomaisten välillä.

“Tuotteita myös testataan usein ja niihin liitetyt väittämät on kyettävä osoittamaan todeksi.”

Kuljetus tapahtuu meriteitse pakkaskonteissa. Lentorahtikin on mahdollinen. Suomen etuna ovat suorat lennot useisiin Aasian kohteisiin.

Maailmanlaajuiset ruokatrendit tukevat vastuullisesti tuotettua ruokaa, Jokiset toteavat.

Suomen panostukset luomuun ja luomuviennin kasvattamiseen ovat olleet heidän mukaansa toistaiseksi eurooppalaisia verrokkimaita alhaisemmalla tasolla. He kritisoivatkin suomalaisia liiallisesta itsetyytyväisyydestä mitä tuotantoeläinten hyvinvointiin tulee.

Luomu Investin kotimainen tuotemerkki L’Uomu Nokka on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa luomubroileri Suomen markkinoilla.

EU:n luomulainsäädäntöä tulkitaan miesten mukaan kuitenkin tiukemmin kuin kilpailijamaissa.

“Ylimääräiset kustannukset heijastuvat voimakkaasti kuluttajahintaan. Eri maissa noudatettavien käytäntöjen harmonisointi ja viranomaisyhteistyön lisääminen olisi ehdottoman tärkeää.”

Luomubroilerin hinta kaupan hyllyllä on noin kolminkertainen tavanomaisesti tuotettuun nähden.

Kiinnostus L’Uomu Nokkaa kohtaan on kotimaassa kaikesta huolimatta kasvussa. Tuotteita myydään kuluttajapakattuna tuoreena keskusliikkeiden valtakunnallisessa valikoimassa.

Käyttöpääomaa kasvuun ja toiminnan kehittämiseen on haettu myös OP:n joukkorahoituspalvelun kautta.

Piensijoittajien usko yhtiöön on ollut vahva, sillä osakeannin 300 000 euron tavoite oli perjantaina jo likipitäen saavutettu.

Aiheeseen liittyvät artikkelit