Maatalous

"Maatalousalan Tinder" kasvaa – syntyi tarpeesta tehostaa kuljetusliikkeiden toimintaa

Maatalous 04.07.2018

Vaunit Oy pyrkii laajentamaan palvelun kaikille Suomen maatiloille ja kuljetusliikkeisiin, mutta samalla katseet on jo suunnattu kansainvälisille markkinoille.


-
Porilainen Vaunit Oy ratkaisee maatalouden kuljetusongelmia digitalisaation avulla. Lauri Vanhakartano (vas.), Jonny Mattila, Aaro Kuusisto ja Oskari Pukkila ovat innoissaan palvelun käynnistymisestä.

Porilaisen Vaunit Oy:n kesäkuun lopussa avaama digitaalinen maatalouskuljetusten ja -tuotteiden kauppapaikka on herättänyt kiinnostusta käyttäjissä. Mukaan on liittynyt jo kymmeniä suuria maataloustuotteiden ostajia, toista sataa kuljetusliikettä ja satoja maanviljelijöitä.

Edellä mainitut ryhmät voivat Vaunit-sovelluksella löytää sopivia kauppakumppaneita ja pitää tehokkaammin yhteyttä toisiinsa. Idea mukailee majoituspalvelu Airbnb:n tai seuranhakupalvelu Tinderin kaltaisia menestystarinoita.

“Viemme tutun toimintalogiikan aivan ainutlaatuiselle toimialalle. Tietääksemme missään päin maailmaa ei ole tehty maataloudessa mitään vastaavaa. Suomi pääsee siis eturintamassa maatalouden digivallankumoukseen”, Vaunit Oy:n perustajäsen ja toimitusjohtaja Aaro Kuusisto kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaunit syntyi tarpeesta tehostaa kuljetusliikkeiden toimintaa. Kuusiston nykyistä yhtiökumppania, maanviljelijä Lauri Vanhakartanoa turhautti se, miten vaikeaa ja aikaa vievää viljan kuljetusten sopiminen oli. Kun koodari Jonny Mattila saatiin mukaan ratkomaan ongelmaa, päättivät porilaiset ryhtyä yrittäjiksi.

Uusi palvelu helpottaa viestintää ja koordinointia eri toimijoiden välillä. Lisäksi palvelun avulla kuljetusliikkeet voivat helpommin löytää paluukuormia itselle tuntemattomilta alueilta, millä varmistetaan se, etteivät maatalouskuljetusten paluukuormat ole niin usein tyhjiä.

“Veloitamme ainoastaan kauttamme järjestetyistä kuljetuksista, mikä mahdollistaa kaupankäyntialustan tarjoamisen ilmaiseksi. Koko toimitusketju on hoidettavissa yhdessä paikassa, jolloin koordinaatio eri toimijoiden välillä helpottuu. Se säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä”, Kuusisto summaa Vaunitin hyödyt.

Yritys keskittyy laajentamaan palvelun kaikkiin Suomen maatiloihin ja kuljetusliikkeisiin, mutta samalla katseet on suunnattu kansainvälisille markkinoille.

“Pelkästään Suomessa maatalouden kuljetuksia liikkuu teillä satoja tuhansia kappaleita vuodessa ja välimatkat ovat pitkiä. Suomessa tuotetaan kuitenkin vain 0,2 prosenttia maailman viljasadosta. Kansainväliset markkinat ovat tavoitteenamme myös siksi, että palvelun avulla voimme edistää maataloustuotteiden vientiä Suomesta ulkomaille helpottamalla suurempien viljaerien myyntiä ja ostoa”, Kuusisto kertoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT