Maatalous

Kivimäen maatila sai alhaisesta tuottajahinnasta tarpeekseen – suoramyynti ollut palkitsevaa

Maatalous 09.08.2018

Omalla tuotemerkillä myydyt kananmunat ovat käyneet hyvin kaupaksi. Kuluttajia kiinnostaa kananmunien alkuperä.


Johannes Tervo
Kivimäen maatilalla on noin 27 000 munivaa kanaa. Isäntä Matti Kivimäki kertoo, että kananmunien suoramyynti on ollut palkitsevaa.
Kivimäen maatilalla on noin 27 000 munivaa kanaa. Isäntä Matti Kivimäki kertoo, että kananmunien suoramyynti on ollut palkitsevaa.
Johannes Tervo
Kivimäen maatila myy itse osan kananmunistaan kauppoihin sekä suoraan kuluttajille. Kuvassa Matti Kivimäki (vas.), Viivi Matikainen sekä tilan toinen yrittäjä Lauri Kivimäki
Kivimäen maatila myy itse osan kananmunistaan kauppoihin sekä suoraan kuluttajille. Kuvassa Matti Kivimäki (vas.), Viivi Matikainen sekä tilan toinen yrittäjä Lauri Kivimäki
Johannes Tervo
Kivimäen kanala on monikerroslattiakanala. Kanat ovat Dekalb-rotua.
Kivimäen kanala on monikerroslattiakanala. Kanat ovat Dekalb-rotua.

Seinäjoella kananmunia tuottava Kivimäen maatila oli pitkään tyytymätön alhaiseen tuottajahintaan.

"Vaikeasta tilanteesta huolimatta emme aikoneet lopettaa kananmunantuotantoa, koska nuori polvi halusi jatkaa yrittämistä tulevaisuudessa", isäntä Matti Kivimäki kertoo.

Tila tuotti kananmunia entiselle Munakunnalle (nyk. Dava Foods) aina vuoteen 2016 asti, kunnes tilalla tehtiin suuri strateginen muutos.

"Päätimme ryhtyä myymään osan kanamunista suoraan tilalta omalla tuotemerkillä. Nykyään lähetämme munat pakattavaksi Satamunalle ja ostamme noin kolmanneksen niistä takaisin itsellemme."

"Nämä takaisin ostetut munat myymme ulos omalla tuotemerkillämme joko suoraan kuluttajalle tai kaupan hyllylle. Satamuna myy loput munista omissa kennoissaan."

Kivimäen maatilalla on noin 27 000 munivaa kanaa ja 225 hehtaaria peltoa. Tila tuottaa myös viljaa ja tärkkelysperunaa.

Kanala työllistää kahden yrittäjän lisäksi yhden työntekijän. Kivimäen maatilan vuotuinen liikevaihto on noin miljoona euroa.

Muutoksen jälkeen Kivimäen maatila alkoi myydä kananmuniaan pienimuotoisesti Seinäjoen alueen grilleille ja leipomoille.

Alkuvuonna 2016 mainostoimisto kehitti tilalle oman logon, kennon ja nettisivut, joiden avulla munien myyntimäärät kasvoivat tasaiseen tahtiin.

"Saimme kananmuniamme myyntiin Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppoihin ja paikallisiin K-kauppoihin."

"Myöhemmin pääsimme myös osaksi Keskon valtakunnallista jakelua, kun Kesko haali kauppojen hyllyille pientuottajien tuotteita."

Kivimäen tila myy edelleen suurimman osan kananmunistaan pakkaamoille.

"Tavoitteena on, että tulevaisuudessa yhä suurempi osa munista myydään meidän omissa tuotepakkauksissamme."

"Kehitystä tapahtuu hitaasti, mutta varmasti. Haemme koko ajan lisää yhteistyökumppaneita, jotta voimme ulosmyydä itse entistä enemmän munia."

Päätös ryhtyä myymään munia omalla tuotemerkillä oli Kivimäen mukaan lopulta helppo.

"Pakkaamoiden maksama tuottajahinta oli todella heikko. Ei siinä tilanteessa ollut oikeastaan mitään menetettävää."

Kivimäen mukaan suoramyynti on työllistävää, mutta on kuitenkin kaiken vaivan arvoista.

"Suoramyynnin myötä kustannuksia tulee tottakai lisää. Pienenä toimijana laadusta ja joustavuudesta on huolehdittava ja brändin täytyy olla vahva."

Kuluttajia kiinnostaa nykyään todella paljon ruuan alkuperä. Kivimäen tilalla käytetään gm-vapaata, kalajauhotonta rehua.

"Vaikka rehukustannukset ovat suuret, on tärkeää kuunnella kuluttajien toiveita. Kuluttajat arvostavat vastuullisesti tuotettua ruokaa."

Kivimäen maatilalla on oma tilamyymälä. Lisäksi tila myy tuotteitaan Reko-lähiruokaketjussa.

Tilalla on sekä lattiakanoja että virikehäkkikanoja.